Illustrasjonsfoto: Dame står ved glassdør på kontor

Startet egen bedrift? Dette er forsikringene du trenger

Mangler du de rette forsikringene i startfasen, kan et uhell eller en sykemelding fort få ubehagelig store konsekvenser. Slik går du frem for å få dekningen du trenger.

Av  Magnus Berg/NewsLab
ARTIKKEL · PUBLISERT 07.07.2023
SIST OPPDATERT 15.04.2024

Har du startet selskap, er det trolig ikke forsikring du gleder deg mest til å sette deg inn i. Likevel kan det fort ende opp med å bli den mest verdifulle innsatsen du gjør for bedriften.

Heldigvis trenger det ikke være komplisert å få oversikt. Ofte er det heller ikke så dyrt som du tror.

– For å komme frem til de rette forsikringene, er det først og fremst viktig å tenke over hvilken risiko som er knyttet til den typen næringsdrift du driver, forteller Michael Lorentzen, bedriftsrådgiver i Storebrand.

Disse forsikringene bør bedriften din få på plass først

For nystartede bedrifter setter Lorentzen ofte opp et behovshierarki. Det kan være en god rettesnor for hvordan du bør gå fram for å få på plass alt du trenger:

Illu_hieraki bedrift@2x.png

– Skade- og ansvarsforsikring er de viktigste forsikringene alle bør ha i bunnen. Har du egne ansatte, kommer lovpålagt yrkesskadeforsikring og pensjon inn på nivå to. Nivå tre handler om å sikre nøkkelpersoner.

– Nivå fire er øverst i hierarkiet og handler om å bli en attraktiv arbeidsgiver. Her er det ofte snakk om reiseforsikring, livsforsikring og goder som matcher konkurrentene. Dette kan på sikt være en viktig investering for å tiltrekke deg de beste folkene og vokse som bedrift, sier Lorentzen.

Derfor er ansvarsforsikring viktig for nye bedrifter

Lorentzen har vært med på å intervjue hundrevis av små og mellomstore bedrifter for å finne de beste forsikringene, som både gir god dekning og tar hensyn til bedriftens økonomi.

– Det første mange gründere tenker på, er å forsikre eiendeler som PC-er, verktøy og firmabiler. I starten er det fort gjort å glemme de forsikringene som har med varene og tjenestene bedriften din leverer å gjøre, sier Lorentzen.

MICHAEL LORENTZEN: Har intervjuet hundrevis av små og mellomstore bedrifter for å finne de beste forsikringene. Foto: Storebrand

Ofte er det nemlig her de største økonomiske tapene kan oppstå, forklarer han.

– Leverer du for eksempel programvare til et stort selskap, kan én feil få store økonomiske konsekvenser. Jobber du som konsulent, kan du sitte med et økonomisk ansvar hvis det er gjort en feilberegning i rapporten.

– Uansett hva du jobber med, risikerer du å stå til ansvar økonomisk hvis noe går galt. Med et stramt budsjett, kan det i verste fall bety kroken på døra for en ny bedrift. Derfor anbefaler vi alltid å tegne ansvarsforsikring, forklarer Lorentzen.


Lurer du på hvilke forsikringer du trenger?


Sikre deg mot å miste viktige ansatte

En nystartet bedrift er som regel ekstra sårbar for å miste ansatte med kompetanse som er helt nødvendige for virksomheten.

Derfor er helseforsikring ofte en smart investering for å sikre at den ansatte kommer raskt tilbake og slipper vente på å få behandling, forklarer Lorentzen.

– Det er lett å se på helseforsikring som et tilleggsprodukt, men for små bedrifter kan det faktisk være avgjørende for å berge økonomien. I oppstartsfasen lever mange bedrifter nærmest fra hånd til munn, så hvis en nøkkelperson plutselig forsvinner – enten på grunn av sykdom eller andre årsaker – kan det få store økonomiske konsekvenser.

– Har du for eksempel en dyktig utvikler som tar seg av alt det tekniske i selskapet, risikerer du at hele virksomheten stopper opp hvis hun eller han blir langtidssykemeldt, legger han til.

Hva koster det å forsikre en ny bedrift?

Hva forsikringene vil koste deg, avhenger av forsikringssummen og hvor stor dekning du har behov for. Hva slags næringsvirksomhet du jobber med, har også mye å si, forteller Lorentzen.

– En yrkesskadeforsikring for en kontoransatt vil naturlig nok være billigere enn tilsvarende for en snekker som jobber på hustak og stillaser.

Når økonomien er trang, er det ofte lurt å få hjelp til å undersøke om du er riktig forsikret. På den måten unngår du at forsikringssummen på varelageret ditt er for stor eller at du har for høy dekning på en firmabil med lav restverdi, forklarer han.

– Uansett hvor stor bedriften din er, anbefaler vi å ta en gjennomgang av forsikringene en gang i året. På den måten vet du at forsikringene alltid er tilpasset behovet og budsjettet ditt.

– Vi er alltid klare for å hjelpe deg, så du finner produktene som passer best for akkurat din bedrift og dine mål.

Storebrand skreddersyr for din virksomhet

Hos Storebrand kan du sette sammen din egen løsning med både forsikringer og pensjon, tilpasset din bedrift – enten du har åpnet butikk, jobber på kontor eller driver et håndverkerfirma. 

Det alltid fint å få tilpasset forsikringene når du er nystartet, forklarer han. 

– Vi er alltid klare for å hjelpe deg, så du finner produktene som passer best for akkurat din bedrift og dine mål.


Trenger du hjelp med pensjon og forsikring?



Fant du det du lette etter?