Hva du som etterlatt bør gjøre
- Du bør ta kontakt med NAV for å undersøke om dødsfallet utløser ytelser til etterlatte.
- Var avdøde yrkesaktiv, bør du ta kontakt med avdødes arbeidsgiver for å undersøke om arbeidsgiveren har tegnet en gruppelivsavtale.
- Du får oversikt over avdødes pensjonsavtaler og livsforsikringer på norskpensjon.no
- Skadeforsikring av eiendeler som kjøretøy, hjem, husdyr og verdisaker må enten avsluttes eller overføres til andre.
Dette gjør vi
Når vi mottar beskjed om et dødsfall, har vi ulike prosesser for de forskjellige avtalen den avdøde hadde hos oss.
Pensjon og forsikring via arbeidsgiver
Arbeidsgiver kan ha tegnet avtaler som gir etterlatte rett på pensjon eller engangsutbetaling. Vi tar som oftest kontakt med dødsboet for å innhente dokumentasjon og vurdere hvem som har krav.
Privat livsforsikring
Avhengig av type avtale, er det ulike regler for hvem som har rettigheter hvis avdøde hadde en privat livsforsikring. Som oftest går utbetalingen til en navngitt begunstiget eller til ektefelle/partner, eller til arvinger etter lov eller testament.
Bank og lån
Når vi får beskjed om dødsfallet fra Folkeregisteret, sperrer vi avdødes konti og kort for utbetaling. Kontoene er fortsatt åpen for innbetalinger. Eventuelle disponenter blir fjernet fra den avdødes konto. Vi sender et brev til dødsboet der vi ber om nødvendig dokumentasjon for å gjøre opp bankforholdet.
Skadeforsikring
Forsikring av eiendeler som kjøretøy, hjem, husdyr og verdisaker må enten avsluttes eller overføres til andre. Du må derfor ta kontakt med oss for å avtale hvordan vi håndterer forsikringene.
Ekstrapensjon, IPS, fondskonto og andre linkavtaler
Avhengig av type avtale, er det ulike regler for hvem som er berettiget til å få sparebeløpet utbetalt. Som oftest er det slik at beløpet går til navngitt begunstiget eller til ektefelle/partner, barn, subsidiært til arvinger etter lov eller testament. Vi sender et informasjonsbrev til etterlatte/dødsbo.
Aksjesparekonto og andre fond
Hvis avdøde hadde fond hos oss tar vi kontakt med dødsboet for å be om informasjon om hva som skal skje med fondsandelene.
Ofte stilte spørsmål
-
Folkeregisteret gir oss automatisk beskjed om dødsfall som skjer i Norge. Du behøver derfor ikke melde dødsfallet til oss. Dersom du ikke har hørt fra oss innen tre uker, ber vi deg kontakte oss.
Hvis dødsfallet har skjedd i utlandet, vil vi gjerne snakke med deg.
-
Du kan få oversikt over pensjon og livsforsikringer hos Norsk Pensjon. Der kan dere fylle ut et skjema for etterlatte. Husk å laste opp skifte-/uskifteattest hvis dere har det.
-
Du trenger ikke å stoppe pensjonsutbetalingen til den avdøde. Vi tar hånd om dette.
Vi utbetaler pensjon til og med den måneden som avtalen spesifiserer, og avslutter deretter pensjonsutbetalingen.
Dersom avtalen inneholder utbetalinger til etterlatte eller dødsbo, sender vi et skjema til dødsboet som må fylles ut og returneres.
-
Vi kan dessverre ikke gi informasjon om hvem som kan ha rett til utbetaling før vi har mottatt all nødvendig informasjon og behandlet saken. De som skal motta utbetalinger fra oss, vil få informasjon om det.
-
Storebrand yter ikke støtte til begravelser, men NAV kan i enkelte tilfeller gjøre dette.
-
Har avdøde hatt offentlig tjenestepensjon, er de nærmeste sikret etter personens død.