– De fortsatte gode resultatene viser at Storebrands konsepter og tjenester er godt tilpasset det kundene ønsker, forklarer Pål Silseth, prosjektleder for Norsk Kundebarometer.
Han viser til resultatene fra Norsk Kundebarometer i bedriftsmarkedet hvor Storebrand troner øverst på kundetilfredshet og lojalitet blant norske pensjonsleverandører, også i 2022 som har vært preget av uro på de finansielle markedene og generell usikkerhet for mange.
Tallene er basert på intervjuer med bedriftskunder av Storebrand, DNB, Nordea, Gjensidige og Sparebank 1.
FORNØYDE KUNDER: Da Pål Silseth analyserte tilfredsheten blant norske bedrifter, fant han at Storebrands kunder er aller mest fornøyde. Foto: Bengt Lorentzen
Undersøkelsen måler tilfredshet og lojalitet på en skala fra 0 til 100. Med en score på 73 har Storebrand bransjens mest fornøyde kunder.
– Storebrand ligger på en score nær det vi kaller svært fornøyde kunder, sier Silseth.
Storebrand best på ansattoppfølging
Undersøkelsen viser i tillegg at Storebrand blir rangert høyest på ansattoppfølging. Det innebærer blant annet å forklare de ansatte hvilke pensjons- og forsikringsordninger de har gjennom sin arbeidsgiver – og hvilke grep de kan ta selv.
– Her ligger de langt foran de fleste. Dette er noe de har prøvd å bruke til å skille seg fra konkurrentene. De så tidlig at arbeidsgivere ønsket løsninger som synliggjør verdien av bedriftens pensjonsordning og som hjelper de ansatte med å ta grep om pensjonen sin, forklarer Silseth.
Effektiv betjening av kundene
Også betjening av kundene har høy bedømmelse av kundene, hvor spesielt evnen til å yte rask service og være tilgjengelig er elementer som faller i kundene smak, og er med til å sikre en top-of-mind posisjon for Storebrand hos kundene, sier Silseth.
Vurderer du å bli bedriftskunde i Storebrand?
Ingen hvilepute
– Dette er veldig viktig for oss og en svært hyggelig bekreftelse på at mye av det vi gjør fungerer godt, forteller Lars-Erik Eriksen, leder for pensjon i Storebrand.
GODT FORNØYD: Lars-Erik Eriksen i Storebrand synes tilbakemeldingen fra kundene er hyggelig lesning, men han hviler ikke på laurbærene av den grunn. Foto: Storebrand
Eriksen er godt fornøyd med resultatene i undersøkelsen.
– Vi tror den beste måten å beholde vår sterke posisjon i markedet, er å ha de mest fornøyde kundene, sier han.
Han understreker samtidig at de gode resultatene ikke er noen «hvilepute» for Storebrand.
– Vi er takknemlige for at kundene er fornøyde, men bruker samtidig innsikten fra kundeundersøkelsen til å bli bedre. Kundene skal ikke bare være fornøyde i dag. De skal også være fornøyde i morgen, i overmorgen og fem år frem i tid, sier Eriksen.
Digitale flater vinner frem
At kundene i stadig større grad velger digitale løsninger når de skal melde ansatte inn eller ut av bedriftens pensjonsavtale er et av de klare signalene som kommer frem i analysen, og er noe som Eriksen sier er samstemmende med den utviklingen Storebrand ser hos sine kunder, spesielt blant små og mellomstore bedrifter.
- Gjennom løsninger som "Bedriftsportalen" og "Smart pensjon" har vi gitt bedrifter og ansatte mulighet for å få et tydelig bilde av deres avtaler og pensjon, avslutter Eriksen.