Illustrasjonsfoto: Dame holder åre i kajakk.

De mest fornøyde bedriftskundene – for fjerde året på rad

Ifølge Norsk Kundebarometer i bedriftsmarkedet scorer Storebrand nok en gang høyest på kundetilfredshet blant norske pensjonsleverandører.

Av  Christer Davanger/NewsLab
ARTIKKEL · PUBLISERT 03.02.2022
SIST OPPDATERT 12.02.2025

– De gjentatte gode resultatene viser at Storebrands konsepter og tjenester er godt tilpasset det kundene ønsker, forklarer Pål Silseth, prosjektleder for Norsk Kundebarometer.

Han viser til resultatene fra Norsk Kundebarometer i bedriftsmarkedet hvor Storebrand troner øverst på kundetilfredshet blant norske pensjonsleverandører for fjerde året på rad.

Undersøkelsen er gjennomført av analyseselskapet Barcode Intelligence og baserer seg på intervjuer med bedriftskunder av Storebrand, DNB, Nordea, Gjensidige og Sparebank 1.

Portrett av en smilende Pål Silseth

FORNØYDE KUNDER: Da Pål Silseth analyserte tilfredsheten blant norske bedrifter, fant han at Storebrands kunder er aller mest fornøyde. Foto: Bengt Lorentzen

Undersøkelsen måler tilfredshet og lojalitet på en skala fra 0 til 100. Med en score på 73 har Storebrand bransjens mest fornøyde kunder.

– Storebrand ligger på en score nær det vi kaller svært fornøyde kunder, sier Silseth.

Best på adminstrasjon og ansattoppfølging

I undersøkelsen blir Storebrand blant annet rangert høyest når det kommer til administrasjon. Dette mye takket være Bedriftsportalen, som er Storebrands digitale løsning for administrasjon av pensjon og forsikringer. 

Camilla Ramsland er produktleder for Bedriftsportalen i Storebrand. På spørsmål om hvorfor hun tror den digitale løsningen er så godt likt svarer hun:

– Vi jobber hele tiden med videreutvikling, slik at løsningen møter kundenes behov og forventninger. Målet er at kundene raskt og enkelt skal få oversikt og kunne gjøre det de trenger.

Camilla Ramsland, produktansvarlig i Storebrand

OPPTATT AV Å MØTE KUNDENES BEHOV: Ifølge Camilla Ramsland i Storebrand blir tilbakemeldinger fra kundene brukt til å forbedre og videreutvikle de digitale løsningene. Foto: Storebrand


Vil du vite mer om Bedriftsportalen til Storebrand?


Et annet område Storebrand scorer høyest på er ansattoppfølging. Dette handler blant annet om å forklare bedriftens ansatte hvilke pensjons- og forsikringsordninger de har gjennom arbeidsgiveren sin – og hvilke grep de kan ta selv.

Ifølge Pål Silseth i Barcode Intelligence er dette et område hvor Storebrand ligger godt foran de fleste.

– Dette er noe Storebrand har prøvd å bruke til å skille seg fra konkurrentene. De så tidlig at arbeidsgivere ønsket løsninger som synliggjør verdien av bedriftens pensjonsordning og som hjelper de ansatte med å ta grep om pensjonen sin, forklarer Silseth.

Hviler ikke på laurbærene

Vivi Måhede Gevelt, konserndirektør for bedriftsmarkedet i Storebrand, er glad for å se de gode resultatene i undersøkelsen.

– Dette er veldig viktig for oss og en svært hyggelig bekreftelse på at mye av det vi gjør fungerer godt, forteller Gevelt. 

Samtidig understreker hun at de gode resultatene ikke er noen «hvilepute».

INGEN HVILEPUTE: Vivi Måhede Gevelt i Storebrand synes tilbakemeldingen fra kundene er hyggelig lesning, men hun hviler ikke på laurbærene av den grunn. Foto: Storebrand

– Vi er takknemlige for at kundene er fornøyde, men bruker først og fremst innsikten fra kundeundersøkelsen til å bli bedre. Kundene skal ikke bare være fornøyde i dag. De skal også være fornøyde i morgen, i overmorgen og fem år frem i tid, sier Gevelt.


Vurderer du å bytte pensjonsleverandør?