– At Storebrand tilbyr et alternativ har gitt alle kommuner gevinster. De som har flyttet til Storebrand kan vise til store besparelser. Samtidig har KLP redusert sine priser fordi det nå er en alternativ leverandør av kommunal tjenestepensjon. I et marked med konkurranse må tilbyderne kontinuerlig jobbe for å være konkurransedyktige og effektive og kommunene sparer på at det er konkurranse, sier Jon M. Hippe, leder for offentlig sektor i Storebrand Livsforsikring.
For de ansatte og pensjonistene blir pensjonen akkurat den samme som før, uavhengig av om Storebrand eller KLP er leverandør.
Lavere årlige pensjonskostnader
Når kommunen innhenter ulike tilbud vil man finne ut hvilken leverandør som har de laveste forsikringspremiene. Som for alle forsikringstjenester er det ulike priser (premier) på pensjon i ulike selskaper fordi de har ulike kunder med ulik risiko. Storebrand og KLP har egne kommunale utjevningsfellesskap og det kan være penger å spare ved å sammenligne tilbudene som selskapene gir.
- I tillegg er det forskjeller i hva man betaler i administrasjon, kapitalforvaltning og andre kostnader. Bare gjennom en anbudskonkurranse kan kommunen finne ut hva som er best og billigst. I tillegg vil en anbudskonkurranse vise om det er forskjeller i kvalitet, sier Hippe.
I kommunens pensjonsordning samles det opp store midler, kalt premiereserve. Den avkastning kommunen får på sine pensjonsmidler er svært viktig fordi all avkastning over to prosent skal tilfalle kommunen. Disse midlene tilføres kommunens premiefond og kan benyttes til å betale fremtidige fakturerer i pensjonsordningen. I en anbudskonkurranse vil en sammenligning av den avkastning Storebrand og KLP har fått de senere årene i de kommunale pensjonsfellesskapene fremkomme.
Krav til bufferkapital
Leverandørene av kommunal pensjon krever at kommunen stiller med en såkalt bufferkapital som skal benyttes hvis avkastningen på pensjonsmidlene er for lav. Dette er lovregulert, og lovgivningen er basert på at det er konkurranse slik at man kan velge det selskapet som tilbyr den laveste bufferen når man også tar hensyn til den risiko som tas i forvaltningen av pensjonsmidlene. Kundene (kommunene) skal dermed beskyttes mot at leverandørene holder for høye kundebuffere. Et bytte av pensjonsleverandør har så langt vist at kommunene har fått frigjort betydelige summer i bufferkapital fordi leverandørene har hatt ulike krav til nivået på bufferkapitalen.
- Frigjorte buffermidler blir tilført premiefondet og kan dermed benyttes til å betale fremtidige pensjonsfakturaer og med det bidra til å styrke kommunens økonomi, forteller Hippe.
Skal kommunen være eier av et livsforsikringsselskap?
I Storebrand, som er et ordinært aksjeselskap, er kommunen utelukkende kunde og betaler kun forsikringspremien. I KLP, som er et gjensidig selskap, er kommunen både eier og kunde. Det medfører at kommunen også må skyte inn egenkapital i selskapet ved etablering av pensjonsordningen, årlig og ved ekstraordinære behov. Kommunen må derfor vurdere om man ønsker å være eiere av et livsforsikringsselskap av politiske eller økonomiske grunner.
- En viktig del av den økonomiske vurderingen er om man får et godt nok utbytte på kapitalen som er skutt inn. Kommunene bør også vurdere hvilken alternativ nytte disse midlene kan gjøre for å styrke kommuneøkonomien. Ved å bytte leverandør får kommunen med seg den innskutte og deler av den opptjente egenkapitalen når de forlater KLP, forteller Hippe
For en gjennomsnittskommune kan det være snakk om flere titalls millioner i frigjort egenkapital som går rett inn på kommunenes konto.
Anbefaler rådgiver
Hippe er tydelig på at kommunene – i henhold til regelverket for offentlig anskaffelser - er pliktige til å gjennomføre anbudskonkurranse på pensjonsleveransen. Et mulig støtteverktøy i en anbudsprosess er Pensjonsveilederen utformet av Pensjonskontoret. Pensjonsveilederen, som oppdateres årlig, utgis sammen med en konkurranseveileder. Sistnevnte dokument inneholder forslag til kravspesifikasjoner og pristabeller. Kommunene står fritt til å gjøre de tilpasninger de selv ønsker.
- Det er lurt å knytte til seg en uavhengig rådgiver som kan bistå med å utforme et godt konkurransegrunnlag. Det er enkelt og ikke veldig kostbart. Det viktigste er at kommunen faktisk finner ut hva som er det beste tilbudet til lavest pris, samt at dette skjer i henhold til tariffavtale og lovverket, avslutter pensjonslederen.
Ønsker du mer informasjon, ta kontakt med Atle Johannessen på atle.johannessen@storebrand.no