Lukke offentlig pensjon og etablere privat tjenestepensjon?

De fleste virksomheter med offentlig tjenestepensjon har anledning til å lukke denne og velge innskudds- eller hybridpensjon istedenfor.

Virksomhetene har to alternativer:

  1. Lukke sin offentlige tjenestepensjonsordning for de eldste ansatte og gå over på en privat tjenestepensjon for de resterende ansatte. 
  2. Avvikle den offentlige ordningen helt og ta alle ansatte over på en privat ordning.

Som markedets eneste totalleverandør tilbyr Storebrand offentlig tjenestepensjon i kombinasjon med andre tjenestepensjonsløsninger, som hybrid- eller innskuddspensjon. 

Hvorfor lukke?

Først og fremst fordi kostnadene for en privat virksomhet ved offentlig pensjon er uforutsigbare. Virksomhetene har også kostnader for tidligere ansattes opptjente rettigheter, såkalte historiske pensjonskostnader.

Mange av disse virksomhetene ønsker å etablere en privat tjenestepensjon der kostnadsnivået i større grad er forutsigbart. Den årlige kostnaden man belastes for pensjonsordningen er ferdig betalt. Virksomhetene står fritt til å utforme gode ordninger for de ansatte innenfor regelverket for privat tjenestepensjon.

Staten har innført en egen kompensasjonsordning for virksomheter som har hatt avtaler om leveranse med staten. Det er viktig at man sjekker om man er omfattet av denne. 

Salg offentlig sektor ivaretar kunde-, salgs og anbudsprosesser for produktet offentlig tjenestepensjon til virksomheter, kommuner og helse og energisektoren. Medarbeiderne på salg har god kunnskap om produktet offentlig tjenestepensjon og er sentrale pensjonsfaglige ressurser for kundene. 

Enkelt å se hva bedriften kan spare

Nåværende og tidligere pensjonsavtaler kan samles effektivt og enkelt i Storebrand. Vi hjelper virksomheten med et oversiktlig og sammenlignbart oppsett over de ulike alternativene – ta kontakt med oss.