Hvorfor har private bedrifter og virksomheter offentlig tjenestepensjon?

Mange virksomheter og bedrifter som ikke er en del av statlig eller kommunal forvaltning har offentlig tjenestepensjon for sine ansatte.

Forklaringen er sammensatt og kan litt forenklet knyttes til tre ulike historiske forhold

Har levert tjenester til staten, helseforetak, fylker og kommuner:

Dette er virksomheter innenfor helse og omsorg, undervisning, museer m.m. Historisk var det vanlig at ansatte i disse organisasjonene ble innmeldt i Statens Pensjonskasse (SPK) og senere ble de flyttet over til å ha offentlig tjenestepensjon i KLP ettersom avtalemotparten ble fylker og kommuner. 

Kommunale tjenester organisert i egne selskaper:

Disse bedriftene finner man innenfor energisektoren, men også i renovasjon m.m. Fellesnevneren er at de er helt eller delvis i offentlig eie. Disse bedriftene beholdt ved omdanningen, eller fristillingen som det ofte ble omtalt som, en offentlig tjenestepensjon for sine ansatte. 

Fristilling av statlige virksomheter:

Mange statlige aktiviteter/tjenester har blitt organisert som egne selskaper, men fortsatt med statlig eierskap og med det offentlig tjenestepensjon. Dette er selskaper innen eksempelvis transport (Vy, BaneNor, Flytoget, Avinor) og selskaper som Posten og Statkraft.

Et valg – lukke offentlig pensjon og etablere privat tjenestepensjon?

Felles for alle disse tre gruppene av bedrifter eller virksomheter er at de har et valg; de kan velge å fortsette med offentlig tjenestepensjon for sine ansatte. Det er ingen regler som sier at fristilling eller utskillelse i seg selv formelt hindrer en videreføring av offentlig tjenestepensjon. Det er heller ikke noe formelt hinder mot at private virksomheter har offentlig tjenestepensjon. Likevel, felles for alle disse gruppene er at de også kan velge å lukke sin offentlige tjenestepensjonsordning for de eldste ansatte og gå over på en privat tjenestepensjon for de resterende ansatte. Svært mange av disse virksomhetene har gjort det.  Noen kan også velge å avvikle den offentlige ordningen helt og ta alle ansatte over på en privat ordning.

Sjekk tariffavtalen

For de aller fleste virksomheter vil det være den tariffavtalen man er dekket av som styrer prosessen for overgang til ny tjenestepensjon og utformingen av denne. Sjekk derfor tariffavtalen virksomheten er omfattet av som utgangspunkt for en slik prosess.
Et viktig unntak er Helseforetakene som skal ha offentlig tjenestepensjon for sine ansatte. 
I tillegg er det lovfestede ordninger for enkelte yrkesgrupper i helse, hvor den viktigste er sykepleierordningen, som sikrer alle disse en offentlig tjenestepensjonsordning. Helseforetakene står imidlertid fritt til å kjøpe denne leveransen fra Storebrand eller KLP eller etablere en egen pensjonskasse.

Hva med den lukkede offentlige ordningen?

Selv om virksomheten har gått over til privat tjenestepensjon vil den fortsatt ha en lukket offentlig tjenestepensjon for opptjente pensjonsrettigheter.

Virksomheten kan flytte denne lukkede ordningen fritt fra KLP til Storebrand, eller fra en pensjonskasse til en forsikret ordning i Storebrand. Storebrand leverer både hybrid forsikret tjenestepensjon og innskuddspensjon og tilbyr disse virksomhetene muligheten til å samle sine ordninger hos en leverandør.