Formål med kompensasjonsordningen
Myndighetene har innført en ny ordning som gir visse private virksomheter, som leverer lovpålagte spesialhelsetjenester og statlige barnevernstjenester, muligheten til å søke om tilskudd. Dette tilskuddet er ment å dekke historiske kostnader knyttet til offentlig tjenestepensjon. Formålet med ordningen er å sikre økonomisk støtte til disse virksomhetene, slik at de kan opprettholde og videreutvikle sine viktige tjenester uten å bli belastet av tidligere pensjonsforpliktelser.
Hvem kan søke tilskudd?
Tilskuddet kan gis til private virksomheter som betaler årlig pensjonspremie til offentlig tjenestepensjonsordning for opptjeningstid før 1. januar 2019. Disse virksomhetene må ha levert spesialisthelsetjenester som nevnt i spesialisthelsetjenesteloven § 2-1 a, eller barneverntjenester som staten har finansieringsansvaret for etter barnevernloven § 9-4, i løpet av opptjeningstiden.
Nærmere om regelverket følger av følgende lover og forskrift:
Lov om tilskudd til visse private virksomheter med offentlig tjenestepensjonsordning - Lovdata
Viktig å huske på:
- Årlig søknadsfrist 01. november
- Søknad skal inneholde:
- Fullmakt til Helsedirektoratet til å innhente opplysninger
- Opplysninger for å vurdere samsvar med reglene om offentlig støtte
- Opplysninger om gjeldene avtale med stat eller fylkeskommune
- Bekreftelse på eventuell annen dekning av pensjonskostnader
Slik søker du om tilskudd
Det er Helsedirektoratet som behandler søknad om tilskudd for kompensasjon av historiske kostnader. For å søke om tilskudd må du som virksomhet registreres i Tilskuddsportal for Helsedirektoratet.
For søkere med pensjonsavtale i Storebrand: Storebrand oppgir informasjon om premier og kontoutskrift direkte til Helsedirektoratet.