Illustrasjonsfoto: Dame står i bildør

Dette koster firmabilen for deg som arbeidsgiver

Vurderer du å skaffe firmabil, men er usikker på hva det koster? Her får du oversikt.

Av  Ane Solstad Sønnesyn og Helene Røiseland Strømme
ARTIKKEL · PUBLISERT 13.05.2022

Før du investerer i firmabil til deg selv eller en ansatt, er det lurt å skaffe en oversikt over hva det vil koste. Men hvilke kostnader er det egentlig du bør tenke på?

1. Kjøp eller leasing av firmabilen

Den første kostnaden er selve bilen. Størrelsen på denne kostnaden avhenger av hva slags bil du velger og om du bestemmer deg for å kjøpe eller lease.

Velger du å kjøpe firmabil, betaler du hele beløpet direkte til selger. Du kan enten betale med opptjente midler eller låne penger i banken. Når firmaet eier bilen, står du fritt til å selge den når du vil. I tillegg er det også firmaet som sitter igjen med pengene etter et salg. 


Lurer du på hva det koster å forsikre firmabilen?


ARNOLD VOSS: Storkundeansvarlig hos Bilia på Skøyen. Foto: Bilia

Velger du istedet å lease en firmabil, betaler du et månedlig beløp for å disponere bilen i en avtalt periode, ofte 3 til 5 år. Når leasingperioden så er over, leverer du bilen tilbake til leasingselskapet.

Leaser du på vegne av bedriften din, slipper du som regel å betale startleie – slik det er normalt å gjøre når man leaser som privatperson. 

– I bedriftsmarkedet er det vanlig å velge bort startleie og heller ha en litt høyere månedskostnad, forteller Arnold Voss, storkundeansvarlig BMW hos Bilia på Skøyen.

2. Forsikring av firmabilen

Den neste kostnaden du må huske er forsikring. Dette er en kostnad du ikke kommer unna uansett om du eier eller leaser. I Storebrand kan du velge mellom Ansvar, Delkasko, Kasko eller Super.

– En god forsikring er viktig, og blant dekningene våre kan du finne den som passer bedriften din best. Ansvar er en minimumsdekning, og er påbudt å ha. Mange velger likevel en forsikring som dekker mer enn minstekravet, forteller Petter Berg, leder for oppgjør motor i Storebrand.

PETTER BERG: Leder for Motor i Storebrand. Foto: Storebrand

3. Service og vedlikehold av firmabilen

Den tredje kostnaden du bør tenke på er vedlikehold. Uavhengig av om du kjøper eller leaser bilen har du full vedlikeholdsplikt. Kostnadene kan imidlertid variere.

Eier du bilen, må du selv dekke utgifter til service og vedlikehold. Leaser du derimot, er disse utgiftene ofte inkludert i leasingavtalen. 

– Det er ekstremt viktig at du følger reglene for service og vedlikehold dersom du leaser. Ellers kan det fort bli dyrt, sier Voss.

I en leasingavtale er det ofte en viss kjørelengde inkludert. Ser du at du kommer til å kjøre over angitt lengde, bør du justere på avtalen med leasingselskapet underveis.

Leverer du inn bilen med en mye høyere kjørelengde enn avtalt, blir du økonomisk belastet. Ofte er prisen 3-5 kroner (ekskl. mva.) per overkjørte kilometer.

– Grunnen til dette er at leasingselskapet har forholdt seg til at de i etterkant kan selge en bil som har kjørt et visst antall kilometer. Har bilen kjørt mye lenger enn avtalt, har den tapt seg mer i verdi enn antatt, forklarer Voss.


Usikker på hvilken firmabilforsikring som passer deg?


Ved leasing er det også viktig å følge de anbefalte serviceintervallene. Gjør du ikke det, kan det føre til at produsenten dytter bilen ut av garantisystemet. Det gjør bilen lite attraktiv, noe som blir dyrt for bilforhandleren som skal selge bilen videre og da må gi garanti på egen hånd.

– Det er gjerne den som leaser som blir skyldig i misligholdet. Det kan resultere i en faktura på opp mot 10 prosent av bilens verdi, sier Voss.

4. Skatt og arbeidsgiveravgift

Den fjerde kostnaden du bør ha i bakhodet er skatter og avgifter. Dersom du eller en av dine ansatte har muligheten til å bruke firmabilen privat, er hovedregelen at den det gjelder skal skatte av denne fordelen. I tillegg må du som arbeidsgiver, betale arbeidsgiveravgift av den samme inntektsfordelen. Les mer om skatt og arbeidsgiveravgift på firmabil.

 


Fant du det du lette etter?