Illustrasjonsfoto: ung kvinne med laptop i kontorlandskap

Hvor mye koster en sykemeldt ansatt?

Sykelønn, oppfølging, sosiale kostnader – og kanskje en vikar. Det kan dreie seg om store kostnader når en ansatt blir sykemeldt.

Av  Anne Folkestad / Kalle Bartholin Nielsen
ARTIKKEL · PUBLISERT 11.05.2023

Alle arbeidsgivere opplever fra tid til annen å ha sykemeldte ansatte, naturlig nok. Men vet du hvor mye dette egentlig koster virksomheten?

Å ta vare på sine ansatte og sikre at de kommer seg raskt tilbake på jobb er viktig for både den ansatte og bedriften.

En arbeidsgiver betaler 100 prosent av lønnen de første 16 dagene av en sykemelding. Etter det får den ansatte sykepenger fra NAV.

Arbeidsgiver må i tillegg betale feriepenger, arbeidsgiveravgift, pensjon, og eventuell vikar. Totalsummen kan koste bedriften din dyrt.

For å få bedre oversikt over hva sykefravær kan koste din bedrift, kan du prøve Storebrands sykefraværskalkulator.


Sjekk hvor mye sykefraværet koster bedriften din


Så hvordan fungerer kalkulatoren? La oss se på et regnestykke:

Dette koster en sykemeldt ansatt 

La oss si at en ansatt tjener omtrent 50 000 kroner i snitt før skatt i måneden. Bedriftens totale direkte kostnader for én dags sykemelding blir da 3 460 kroner. Skal du i tillegg betale for vikar, vil det anslagsvis koste 2 999 kroner ekstra.

For 16 dagers sykefravær vil direkte kostnader tilsvare 55 369 kroner, mens vikar estimeres til 47 985 kroner.

Til sammen utgjør kostnadene skissert opp i arbeidsgiverperioden, altså de første 16 dagene av en sykemeldingsperiode, 103 354 kroner.

Det er med andre ord snakk om mye penger og helt konkrete utgifter de aller fleste bedrifter må ta hensyn til i sine budsjetter.

Én eller to sykedager kan fort koste det samme som det en helseforsikring koster i ett år.

Infografikk kostnad sykmeldt ansatt 2024@2x.png
KOSTBART SYKEFRAVÆR: Modellen viser bedriftens kostnader dersom en ansatt med gjennomsnittlig månedslønn på 50 000 kroner blir sykemeldt i henholdsvis 1 eller 16 dager.
 

Prisen på helseforsikring varierer avhengig av produktet man velger, men som en tommelfingerregel så koster forsikringen mellom 2 500 og 5 000 kroner årlig per ansatt.

Én dags sykemelding for en ansatt vil derfor i mange tilfeller koste mer enn helseforsikring for ett helt år.


Lurer du på om bedriften din bør investere i en helseforsikring?


Regnestykket gir et bilde av både de direkte og indirekte kostnadene av sykefravær, men i praksis kan de indirekte kostnadene være vanskelig å tallfeste.

Sykefravær kan føre til nedsatt produktivitet og forsinkelser i mange yrker, da en vikar ofte ikke kan utføre alle oppgavene til den syke. Dette kan igjen føre til ekstra belastning og press på de gjenværende medarbeiderne. I kalkulatoren er indirekte kostnadsfaktorer medregnet som 20 prosent av oppgitt lønn.

Fravær blant medarbeidere er vanskelig å unngå, men det påvirker bedriftens evne til å skape verdi og realisere gevinster. Lavere inntjening er derfor også en kostnad knyttet til sykemeldte ansatte.

En helseforsikring kan bidra til at du og dine ansatte kommer raskere tilbake i på jobb dersom noe skulle skje.

Å prioritere ansattes helse gir lavere sykefravær

Det er viktig å ta de vanskelige samtalene slik at fravær kan forbygges og reduseres. Ved å tilrettelegge for de ansattes ulike behov, kan du redusere risikoen for sykemelding. 

Ved å kjøpe helseforsikring via Storebrand sikrer du deg og dine ansatte rask behandling når sykdom inntreffer. Du får tilgang til Bli frisk-appen, som gjør det enkelt å få hjelp og behandling på en rask og sikker måte.

Uansett om bedriften din er helt i oppstartsfasen eller godt i gang, er det aldri for tidlig eller for sent å skaffe helseforsikring til de ansatte.


Fant du det du lette etter?