3. Kunder klarer ikke å betale i tide
Er bedriften din rammet av tøffe tider, er risikoen stor for at presset også merkes av andre i verdikjeden din. Granquist anbefaler derfor å tenke igjennom hva du skal gjøre i et scenario der viktige kunder ikke klarer å betale i tide.
– Kanskje kan det være en idé å forsøke å nå ut til nye kundegrupper og på den måten skaffe flere ben å stå på. For mange kan det også være nyttig å vurdere ulike tiltak for å opprettholde en sterk kontantstrøm gjennom tøffe tider, sier hun.
Balanserer du ofte nært null økonomisk, og er avhengig av at alle kunder betaler i tide, kan kassekreditt gi et pusterom i denne perioden.
4. Bedriften får et erstatningskrav
De fleste små og mellomstore bedrifter har ikke ubegrensede ressurser, og et erstatningskrav kan fort bli tungt å bære. Raugland anbefaler derfor alltid å tegne en ansvarsforsikring.
– Enten du graver over en strømkabel eller leverer en programvare med sikkerhetshull, kan det få store konsekvenser. Det samme gjelder om noen skader seg i lokalene dine eller får is fra hustaket ditt i hodet.
Bedrifter som har ansvarsforsikring i Storebrand, er dekket for skader forårsaket av ansatte, eller feil og sikkerhetsmangler på produktene dere leverer. Forsikringen dekker i tillegg sakskostnader.
– Om noe først skulle skje, er det godt å vite at du har et forsikringsselskap som tar saken og dekker kostnadene for deg, sier Raugland.
5. Viktig utstyr blir ødelagt
Uforutsette hendelser, som brann, tyveri og vannlekkasje, kan ramme hvem som helst. Trolig har bedriften mange eiendeler som er avgjørende for at de ansatte skal få utført arbeidsoppgavene sine.
– Hvis en viktig maskin, teknisk utstyr eller en del av lokalet blir skadet, koster det penger i seg selv å fikse. I tillegg risikerer du å få et langvarig avbrudd i driften.
For å hindre dette i å skje, er det aller viktigste du gjør å sikre at utstyr og lokaler er godt vedlikeholdt.
Les også:
Slik unngår du vannlekkasje i næringsbygg
Dersom uhellet først er ute, har det imidlertid mye å si hvor godt bedriften er forsikret. Selv om selve skaden blir reparert og du blir kompensert for eventuelle tap, er det ifølge Granquist viktig å tenke på hvordan du kan unngå å miste kunder i perioden skaden påvirker driften.
– En avbruddsforsikring gjør deg i stand til å dekke løpende utgifter, så du selv kan fokusere på å ivareta kundene og komme tilbake i normal drift så raskt som mulig.
Granquist har også et siste råd til bedriftsledere som lurer på hvilke forsikringer de trenger:
– Først og fremst er det viktig å tenke over hvilken risiko som kjennetegner næringen du driver innenfor.
– Enten du driver butikk, produserer varer eller selger konsulenttjenester, har vi bedriftsrådgivere som er klare til å hjelpe deg, slik at du får den forsikringspakken som passer best for akkurat deg og din bedrift, avslutter hun.