Om driftspensjon
-
En driftspensjon er en lederpensjon eller tilleggspensjon tilbudt av bedriften til en, eller flere ansatte, som reguleres i egen avtale. Dette er pensjon utover ordinær tjenestepensjon.
Pensjonen finansieres løpende over driftsregnskapet til bedriften, og normalt settes det ikke av midler til å dekke fremtidige pensjonsutbetalinger.
Det er avtalefrihet mellom partene, hvor bedriften avgjør kriteriene i pensjonsordningen og dekningsomfang. Bedriften har dermed stor fleksibilitet i dette.
Den ansatte vil være underlagt gjeldende skatteregler for slik tilleggspensjon.
-
Driftspensjonsordninger kan være både innskudds- og ytelsesbaserte, og de vanligste driftspensjonsordningene er gjerne knyttet til:
- Pensjonsordning for lønn over 12G
- Ulike kompensasjonsordninger, f.eks. ved bedriftens bytte av ordinær pensjonsordning
- Lederavtaler
- Avtaler om førtidspensjoner eller lignende
Diskuter gjerne ulike løsninger med oss. Vi har lang erfaring med håndtering av forskjellige ordninger innenfor de ulike kategoriene.
-
Vi kan levere full administrasjon av driftspensjonsordninger, og kan bistå med det pensjonstekniske fra opprettelse av avtale til utbetaling til de ansatte (pensjonistene/rettighetshavere).
I dag administrerer vi mange ulike driftspensjonsordninger, både innskudds- og ytelsesbaserte, som inkluderer både ajourhold og utbetaling. Ajourhold omfatter bl.a. oppdatering av lønn og stillingsprosent. Dersom bedriftens ordinære tjenestepensjonsordning ligger i Storebrand vil samme ajourholdsløsning benyttes.
Vi kan tilrettelegge en driftspensjonsordning etter bedriftens ønske og behov. Vår kunnskap og erfaring vil være til god hjelp for å etablere rett avtale til akkurat din bedrift.
I tillegg til å administrere nye driftspensjonsordninger kan vi bistå med å tolke og forstå gamle avtaler, og tilpasse disse til dagens behov.
Har du spørsmål om løsninger for din bedrift?
Kontakt Storebrand Pensjonstjenester AS på e-post:
storebrand.pensjonstjenester@storebrand.no