Foto: Newslab

Regnskapsfører: – Dette forenkler alt for oss

Enkelt, effektivt og oversiktlig. Storebrand-avtalen sparer Roar Lund for tid og gir kundene hans gode betingelser.

Av  Martin Bergesen, NewsLab
ARTIKKEL · PUBLISERT 26.06.2024

– Vi tar hånd om en del tidstyver for kundene våre.

I over 30 år har Roar Lund i Lundi AS jobbet med regnskap og bedriftsrådgivning, med snart 17 av årene tilbrakt på kontoret i Kaserna ved Fredriksten festning i Halden.

Etter filosofien «lykkelig som liten» har han og kona bygget opp en bedrift som over tid har gått fra regnskapstjenester til å bli en rådgiver og støttespiller for kundene – selv om regnskap fortsatt er en del av pakken. Mye av jobben handler om å rydde kompliserte og tungvinte nødvendigheter av bordet, slik at kundene kan konsentrere seg om kjernen i driften sin.

REGNSKAP PÅ GRENSEN: Roar Lund har kunder på både norsk og svensk side av grensa. – Det er mye handel, både import og eksport. Da må man kjenne både svensk og norsk lovgivning, sier han. Foto: NewsLab


Hvilken pensjonsordning passer for bedriften min?


– En fordelaktig avtale

Komplekse kundebehov har blitt noe av en spesialitet for Lund, men han forenkler der han kan. Som når det kommer til en av de mest grunnleggende behovene – yrkesskadeforsikring og obligatorisk tjenestepensjon. Dette er lovpålagte ting og noe av det første han sjekker av lista si.

– Tryggheten må på plass fort, og da har Storebrand en veldig god løsning.

Gjennom en samarbeidsavtale mellom Storebrand og bransjeorganisasjonen Regnskap Norge, hvor Lund er medlem, får han gunstige betingelser på både pensjon og forsikringer.

– Når du sparer i en pensjonsløsning, vil du at mesteparten skal forvaltes uten høye administrasjonskostnader, slik at du får pengene tilbake i pensjonsutbetalingen. Og da er dette en fordelaktig avtale.

HISTORISK BELIGGENHET: Lundi AS holder til i Kaserna, som er en del av Fredriksten festning i Halden. – Vi har straks sittet her i 17 år. Før var det lite aktivitet her oppe, men nå er det både hotell, kurs og konferanser, sier Roar Lund. Foto: NewsLab

Sømløs administrasjon

Avtalen lar også Lund videreformidle de samme vilkårene til kundene sine. Han tjener ikke penger på å videreformidle avtalen, men den gir ham en annen gevinst i form av Storebrands digitale løsning Bedriftsportalen.

Portalen sparer han for tid og gir Lund en mer sømløs måte å administrere kundens pensjons- og forsikringsavtaler, fordi han får en enkel oversikt hver gang han logger inn.

– Det forenkler alt for oss. Er det noe vi skal kontrollere, kan vi hente det ut uten at kunden må sende det til oss. Og om Skatteetaten skulle be om en oversikt er det raskt å hente ut. Vi kan fortsatt ha dialog med kunden, men uten at de trenger å bruke mye tid på det.


Ønsker du å vite mer om Bedriftsportalen for regnskapsførere?


Der Bedriftsportalen gir Lund kort vei til å sjekke at alt er på stell og blir riktig rapportert, har ikke dette vært tilfelle i andre løsninger som noen av kundene hans har valgt. Da må han ofte bruke tid på å få informasjonen ut via kunden.

– I blant må vi purre. «Har du justert, har du endret?» Og så har vi ikke mulighet til å se at de faktisk har gjort det. Når kundene driver med forsikringene på egen hånd, hender det at noen får seg overraskelser. Og når vi går i dybden på hva de betaler for, ser vi at «her er det jo ansatte som har sluttet».

FAMILIEBEDRIFT: Kona Bjørg Lund er eneste kollega på kontoret. – Vi er et lite firma og lykkelige som små, sier Roar Lund. Foto: NewsLab

Fornøyde kunder

Lund tar det som et godt tegn at bedriftene som har fulgt anbefalingen om å gå for Storebrand har fortsatt med avtalen, også over tid. Spesielt er kundene fornøyd med pensjonsløsningene.

– De vet at ting er på stell, og de vet at mesteparten spares i en ordning som kommer både dem og de øvrige ansatte til gode, sier Lund.

– Samtidig som kundene er fornøyde ser vi at Storebrand er flinke til å sende ut informasjon. Som ansatt får du tilgang til en egen tjeneste hvor du ser hva som er innbetalt fra arbeidsgiver. Og bedriften slipper å tenke «hvordan skal jeg forvalte tjenestepensjonen når lønnsgrunnlaget endres». Det håndterer vi i Bedriftsportalen.

I sum mener han løsningen fra Storebrand har gitt ham en god støttespiller og verktøy.

– Enkelt, effektivt og oversiktlig – det er vel egentlig det som går igjen.


Fant du det du lette etter?