– Det er lønnsomt med en ledelse som speiler kundene og organisasjonen, sier Tove Selnes, konserndirektør People i Storebrand.
Som foregangsland har Norge vist at kjønnskvoteringsloven gir resultater for økt balanse i ASA-styrene. Med "kvinner i finans”-initiativet setter finansnæringen i gang faktiske tiltak og konkrete mål for å øke kvinneandelen også i lederposisjoner, og viser at den tar sitt samfunnsansvar på alvor.
ODD ARILD GREFSTAD: Konsernsjef. Foto: Storebrand.
– Det er godt dokumentert at mangfold og kjønnsbalanse i selskaper og lederposisjoner har positiv effekt. I Storebrand har vi en sterk tro på at det å bygge et inkluderende og likestilt selskap er veien å gå. Dette er viktig for vårt arbeidsmiljø, vår lønnsomhet og produktivitet, men også for samfunnet i helhet, sier konsernsjef Odd Arild Grefstad.
I Storebrand jobber vi systematisk med å utvikle et mangfoldig og inkluderende selskap. Vi nominerer like mange menn og kvinner til lederutviklingsprogrammer, og jobber aktivt med å oppnå kjønnsbalanse gjennom rekrutteringsprosesser. Blant annet skal det være minst én kvinnelig og én mannlig finalekandidat ved rekruttering til lederstillinger, og begge kjønn skal være representert i intervjuteamet.
– Å jobbe systematisk med lederrekruttering og styresammensetning handler også om å unngå det enkleste – å velge den som er likest deg selv. Ikke for å være snill mot dem som er underrepresentert, men fordi det er lønnsomt på sikt med en ledelse og et styre som speiler kundene og organisasjonen, sier Tove Selnes.
Kvinner i finans-initiativet er satt i gang av Storebrand-eide SKAGEN Fondene og deres investeringsdirektør Alexandra Morris, sammen med Turid E. Solvang i FutureBoards. Inspirasjonen er hentet fra Storbritannia, hvor finansdepartementet i 2016 lanserte det såkalte "Women in Finance Charter". Målet var å gå fra prat til faktiske resultater, og i 2020 kunne om lag to tredjedeler av de over 400 finansinstitusjonene som signerte vise til fremgang.
Fire prinsipper
Som medlemspartner til kvinner i finans forplikter vi oss nå til fire prinsipper som skal støtte opp under målsettingen å øke kvinneandelen på ledernivå:
1. Ha ett medlem i ledergruppen med dedikert ansvar for å følge opp arbeidet med kjønnsbalanse og inkludering
Konserndirektør for People i Storebrand, Tove Selnes, har ansvaret for dette i Storebrand.
2. Sette interne mål for kjønnsbalanse på ledernivåer og i spesialistfunksjoner
Storebrands langsiktige mål er 50/50, og dette rapporteres og følges opp månedlig og i Storebrands årsrapporter. Per nå har vi 37 % kvinner på ledernivå 1-4, 55 % kvinneandel i konsernledelsen og 50 % i styret. For spesialistroller er kvinneandelen i dag på 35 %.
3. Ha en ambisjon om at fremgang mot målene skal reflekteres i godtgjørelsen til ledergruppen
Storebrand har ikke bonus, men dette blir et element i vurdering av måloppnåelse og lønnsjusteringer.
4. Årlig publisere status og fremgang mot målene på egen hjemmeside
Fremgang og status for målene vil følges opp årlig på en egen hjemmeside. Finn mer informasjon om vår status på mangfold og likestilling i vår Aktivitets- og redegjørelsesplikt, Gender Equality Report 2022 (NO), tilgjengelig i vårt bærekraftsbibliotek på www.storebrand.no/om-storebrand/barekraft.
– Vi er heldigvis forbi diskusjonen om at mangfold faktisk lønner seg, det har forskningen sørget for. Når vi har så mange med oss forventer vi håndfaste resultater, slik vi har sett i Storbritannia, sier Alexandra Morris, investeringsdirektør i SKAGEN Fondene.
Vil du vite mer?