BankID på mobil erstattes av en app
Når BankID på mobil gradvis fases ut fra i høst, vil app og kodebrikke være de eneste tilgjengelige BankID-alternativene. Dette skal gi deg som bruker en enklere og mer sikker BankID-hverdag.
Det er viktig at du laster ned BankID-appen, slik at du får en smidig overgang.
Sjekk om du har et aktivt BankID-sertifikat
Uten et aktivt BankID-sertifikat, kan du ikke aktivere appen. Hvis det er lenge siden du brukte kodebrikken, anbefaler vi deg å teste den ved å logge inn på BankID.no
Husker du BankID-passordet ditt?
Dette er det samme passordet som du bruker sammen med kodebrikken. Du trenger det når du skal bruke appen. Har du glemt passordet, anbefaler vi deg å chatte med oss ved å klikke på chatboblen nederst til høyre.
Det tar litt tid å aktivere appen
Av sikkerhetsgrunner vil appen be deg om å vente en time før du kan fullføre aktiveringen. Tillat varslinger fra appen, så du får beskjed når du kan fullføre aktiveringen. Da vil du ha to timer på deg til å fullføre.
Slik kommer du i gang med appen
- Velg logg inn med BankID.
- Fyll ut fødselsnummer.
- Velg metode. Første gang etter aktivering må du velge appen som metode. Du kan alltid endre dette senere under valget Velg annen BankID.
- En skjerm med BankID-app vises, og venter på at du skal godkjenne i appen.
- Klikk på varslingen som dukker opp på telefonen for å åpne appen.
- Godkjenn. Har du ikke slått på varslinger, må du selv åpne appen for å godkjenne.
- Gå tilbake til nettstedet eller appen for å fullføre identifiseringen.
- Fyll ut personlig passord.
Ofte stilte spørsmål
-
Du kan aktivere det selv ved å logge inn i nettbanken din og velge Innstillinger – BankID – Bestill. Etter bestilling vil du kunne aktivere BankID-appen.
-
Det er ikke satt en konkret sluttdato, og for de fleste bankkunder vil BankID på mobil fortsette å fungere en stund. Første steg i utfasingen er at bankene fra 1. september stopper for nye BankID på mobil-aktiveringer. Fra da av vil nye kunder få tilbud om kodebrikke og/eller app som alternativ.
Det vil også bety at kunder som mister mobilen, bytter abonnement eller får nytt SIM-kort, ikke kan aktivere BankID på mobil på nytt, men må velge app/kodebrikke som alternativ.
-
Dersom du havner i en situasjon hvor du må bytte SIM-kort, og dette skjer etter at banken har stoppet for nye BankID på mobil-aktiveringer, vil du også miste din BankID på mobil-tilgang. Da må du begynne å bruke app som mobilt alternativ.
-
Ta kontakt med oss. Vi anbefaler deg å starte en chat med oss nederst til høyre på denne siden.
-
De aller fleste telefoner støtter BankID på app, men du må ha IOS 12 / Android 6 eller nyere. Har du en telefon som ikke støtter app, kan du fortsette å bruke BankID på mobil en god stund til.
Kodebrikken vil alltid være et alternativ.
-
Nei. Kodebrikken skal ikke fases ut – den vil fungere for alle de som foretrekker å bruke den.
-
Ja, BankID-appen kan også brukes på nettbrett. Merk at du kan kun ha appen aktivert på én enhet av gangen. Aktiverer du appen på en annen enhet, vil appen bli deaktivert på den opprinnelige.
-
Ja. BankID-appen kan både aktiveres og brukes fra utlandet, men det forutsetter at du har et norsk mobilnummer.
-
Passordet må du bruke i starten, men når vi kommer med biometrisk BankID, slipper du passordet i de fleste situasjoner. Da kan du logge inn med ansiktsgjenkjenning eller fingeravtrykk, og da tar det bare noen sekunder å logge inn.
Av og til må du inn med passordet, for eksempel hvis du skal signere et viktig dokument, eller hvis du skal betale for en dyr vare på nett.
-
Med BankID-appen vil du i mindre grad enn med BankID på mobil oppleve feilsituasjoner. Hvis appen slutter å fungere, kan det være lurt å slette den og laste den ned på nytt. Appen må da også aktiveres på nytt, enten ved hjelp av kodebrikken eller aktiveringskoder tilsendt på e-post og SMS.
-
Da må du kontakte oss. Vi anbefaler deg å starte en chat med oss nederst til høyre på denne siden.