Portrettfoto av kvinne som står i stuen sin, og holder mobilen i hånda

Alt om BankID

I dag trenger man BankID for å ha en enklere hverdag. Her får du informasjon om hvor du skal starte.

Hvordan bestiller jeg BankID?

Du må være legitimert

Legitimering gjør du med pass på et postkontor.

Deretter bestiller du BankID

Når du har fått beskjed om at du er legitimert, kan du bestille BankID.

Det gjør du ved å logge inn i nettbanken, gå til menyen, og under «Innstillinger» → «BankID».

Last ned BankID appen.

Nå kan du logge inn i banken og på andre nettsteder, signere dokumenter og avtaler, og handle trygt på nett.

Last ned fra App Store Last ned fra Google Play

Hvordan bestiller jeg BankID til barnet mitt?

Steg 1

Barn fra og med 15 år må legitimeres

Legitimering gjøres med pass på er postkontor. Husk å ta med både barnet og passet.

 

Steg 2

Deretter bestiller du BankID til barnet.

Når du har fått beskjed om at barnet er legitimert, kan du bestille BankID. 
 

Ofte stilte spørsmål

Hvordan bytter/endrer jeg passord for BankID?

For å bytte eller endre passordet ditt for BankID må du taste inn fødselsnummer og godkjenne innloggingen i appen, før du klikker på "Glemt passord" (liten tekst under feltet du taster inn passordet) når BankID ber deg taste inn ditt BankID-passord. 

Generelle

  • BankID er en personlig, elektronisk identifikasjon og signatur som sikrer trygg identifisering og signering på nett. Den kan brukes i alle banker du har kundeforhold hos, samt for innlogging på de fleste offentlige nettsider.

    Det er tilstrekkelig å ha én BankID.

    Vi godtar ikke ID-kort som identifikasjon for å få BankID, kun pass som er scannet hos posten.

    For mer informasjon, se bankid.no

    • Du bruker BankID for å legitimere deg på nett, for eksempel når du logger deg inn i nettbanken.
    • Ønsker du BankID i Storebrand Bank, bestiller du den inne i nettbanken.
  • Du kan bruke BankID for å signere avtaler på nett. For eksempel når du starter en spareavtale her hos oss i Storebrand.

  • Ring oss på telefon 915 08880, så sender vi ny kodebrikke til deg.

Innlogging

    • Du kan selv sperre BankID i nettbanken, eller du kan kontakte Kundesenteret.
    • Selvom du sperrer BankID, vil kodebrikken fortsatt være aktiv.
    • Har du mistet kodebrikken, må denne sperres. Ta kontakt med Kundesenteret.
  • BankID på mobil fases gradvis ut fra høsten 2022. Da vil app og kodebrikke være de eneste tilgjengelige BankID-alternativene.

    Les mer om BankID-appen her

  • Følgende kriterier må være oppfylt for at du kan bestille BankID i Storebrand Bank:

    • Du har egen bankkonto i Storebrand Bank.
    • Du er over 15 år og har gyldig norsk fødsels- og personnummer.
    • Du må være legitimert med pass.
    • Du må ha mobilnummer og e-postadresse.
    • Du kan selv sperre BankID i nettbanken, eller du kan kontakte Kundesenteret.
    • Selvom du sperrer BankID, vil kodebrikken fortsatt være aktiv.
    • Har du mistet kodebrikken, må denne sperres. Ta kontakt med Kundesenteret.

Bruk av BankID

  • Ved avslutning av kundeforhold i Storebrand Bank vil BankID utstedt av banken også opphøre.

    Ved avslutning av kundeforholdet ditt i Storebrand Bank, vil også avtale om BankID opphør. Opphør av avtale om BankID innebærer at din BankID ikke lenger vil kunne benyttes.

    Vi anbefaler at kundeforholdet i ny bank etableres før du avslutter kundeforholdet i Storebrand Bank, og at ny BankID bestilles i den nye banken, din før kundeforholdet i Storebrand Bank avsluttes. BankID-avtalen med Storebrand Bank vil opphøre 14 dager etter at du har mottatt SMS om at kundeforholdet i banken er avsluttet.

  • Feilkode BID 500a eller 5007

    Forsøk først å slette midlertidige internettfiler. Lukk deretter alle vinduer, åpne nettleseren på nytt og forsøk å logge inn.

    Hvis du fortsatt får samme feilkode, ta kontakt med oss på telefon 915 08880.

    Feilkode BID 1118

    Forsøk først å slette midlertidige internettfiler. Lukk deretter alle vinduer, åpne nettleseren på nytt og forsøk å logge inn.

    Hvis dette ikke hjelper, kan det være lurt å restarte modemet eller trådløs ruter.

    Feilkode 1299

    Forsøk å slette midlertidige filer for Java på din maskin.

    Feilkode BID 1437

    Feil kode er tastet inn. Sikre at du har riktig kodebrikke og leser kodebrikken riktig vei.

    Trykk på kodebrikken for å få frem ny kode og forsøk igjen.

    Feilkode BID 1439

    Kode er tastet feil flere ganger. For å ivareta din sikkerhet har tjenesten blitt sperret. Ta kontakt med Storebrand Bank på telefon 915 08880 for å få fjernet sperren.

    Feilkode BID 5000 (5001, 5002, 5003)

    Lukk nettleseren, vent noen minutter og forsøk igjen.

  • TSPS står for The Trust Service Provider Statement og beskriver bankens offentlige nøkkelinfrastruktur for utstedelse av elektroniske identiteter (eID) til sluttbrukere for BankID og BankID på mobil. 

    Her kan du lese mer og se relevante avtalevilkår:

    https://www.bankid.no/en/tsps_personal/
    https://www.bankid.no/en/tsps_mobile/
    https://www.bankid.no/en/tsps_merchant/


Fant du det du lette etter?