Spørsmål om bank og lån?
Vi har samlet de mest stilte spørsmålene vi får fra kundene våre, og prøvd å svare så godt vi kan! Finner du ikke svar på spørsmålet ditt her, kan du kontakte kundesenteret vårt!
Boliglån
-
Dersom boliglånet ditt ikke overstiger 60 % av verdien på din bolig kan du få avdragsfrihet.
Overstiger boliglånet ditt 60 % av verdien på boligen kan du fortsatt søke om avdragsfrihet, men det er ikke gitt at du får dette godkjent. Husk å oppgi årsaken til hvorfor du søker avdragsfrihet.
-
Normalt sett er et finansieringsbevis gyldig i 3 måneder.
-
Ja, ta kontakt med oss - så setter vi opp ønsket fordeling.
-
Ja, men da må du betale eventuell overkurs. For tilbud gitt etter 3. mai 2021 kan det utbetales eventuell underkurs etter en karantenetid.
-
Du kan ha maks 30 års nedbetalingstid på lånet ditt. Dersom du ønsker å øke eller senke nedbetalingstiden kan du gjøre det her.
-
Lån med flytende rente står du fritt til å innbetale ekstra på. Bare overfør ønsket beløp til kontonummer (tilsvarer lånenummer) som en ordinær betaling. Her kan du endre terminbeløpet på lånet ditt.
-
En kausjonist stiller inntekten sin til rådighet dersom du selv ikke har inntekt til å få lånet du ønsker. Kausjonisten stiller som sikkerhet for deler av lånet, og blir ikke ansvarlig før etter du misligholder lånet ditt.
En medlåntaker er solidarisk ansvarlig for lånet, det vil si at de er like ansvarlig som deg. Gjelden vil også være registrert som gjeld på dem.
-
En realkausjonist kan stille egen bolig som sikkerhet for lånet ditt, dersom du mangler egenkapital.
-
Ja. Mellomfinansiering er en forskuttering av bundet egenkapital i en bolig som skal selges og gjør det på den måten mulig å kjøpe ny bolig før du har solgt eller mottatt oppgjøret for den gamle.
Det er et kortsiktig nedbetalingslån med avdragsfrihet som gir deg muligheten til å eie to boliger samtidig i en kortere periode. Om du ønsker finansiering til kjøp av ny bolig, kan du søke om finansieringsbevis her.
Konto og kort
-
Her kan du fornye fastrenteinnskuddet.
Hvis du ønsker å sette inn mer penger, må du huske å gjøre det innen 10 dager etter kontoen er fornyet. Hvis du kun ønsker å binde opp deler av innskuddet, kan du overføre det du ikke ønsker å binde videre til en annen konto, og deretter fornye fastrenteinnskuddet
-
Logg inn i nettbanken, så kan du opprette kontoer under "Meny" → "Kontoer" → "Opprett konto".
Er du ikke allerede bankkunde hos oss? Da kan du bli kunde her.
-
For å finne ut av renten på eksisterende konto, går du til kontooversikten, klikker inn på kontoen, og deretter de tre prikkene til høyre og inn på kontodetaljer.
Hvis du er ute etter å opprette en ny konto, kan du lese mer om renten på de ulike kontoene her.
-
Her kan du legge til en disponent på en konto.
Personen som skal dele konto med deg må også være kunde i Storebrand. Hvis ikke det er tilfellet, kan personen bli bankkunde her.
-
Du kan logge inn og bestille nytt kort i nettbanken. Dette finner du under "Meny" → "Mine kort" → "Bestill kort".
-
Logg inn i nettbanken og gå til "Meny" → "Mine kort", deretter sperr kortet det gjelder.
Du kan enkelt sperre kortet i mobilbanken også.
-
Ta kontakt med vårt kundesenter, så åpner vi kortet for deg.
-
Ved minibankuttak kan du ta ut inntil 10 000 kroner pr. dag.
Maks uttak pr. 30 dager er 20 000 kroner.
Ved varekjøp i butikk kan du belaste kortet inntil 99 999 kroner pr. dag, og totalt 999 999 kroner pr. 30 dager.
For barne- og ungdomskort:
1 000 kroner pr. dag og 20 000 kroner pr. 30 dager.
-
Dersom du ønsker å avslutte din kortavtale med oss, kan du starte en chat og sende en sikker melding eller ringe oss og be oss om å avslutte dette for deg.
-
Du finner prisoversikten over våre kort på side 5 i prislisten vår. Prislisten finner du her.
-
Logg inn i nettbanken, gå til "Meny" → "Kort" → "Mine kort", deretter vis PIN. Hvis du har både bankkort (debet) og kredittkort hos oss vil PIN-koden være den samme.
Du kan alltid kontakte kundesenteret vårt
Mye kan løse seg ved å ta en telefon til vårt kundesenter, eller starte en chat.
BankID og Avtalegiro
-
For å bestille BankID i Storebrand Bank må du være legitimert med pass hos oss. Er du ikke riktig legitimert, vil du få melding om det som en del av bestillingen.
Du bestiller BankID i nettbanken under "Meny" → "Innstillinger" → "BankID".
-
Dersom du har sperret din BankID, må du ta kontakt med banken som har utstedt din BankID. Dersom dette er Storebrand kan du ta kontakt med oss på chat eller telefon.
-
Dersom du opplever feil på din BankID er det flere ting du kan gjøre selv for å fikse feilen:
- Dersom du får en BID-kode er det viktig at du undersøker hva som er grunnen til at du får dette. Dette kan du selv finne ut ved å gå inn på www.bankid.no og søke frem svar på feilkoden.
- Ta kontakt med oss på chat eller telefon slik at vi kan bistå.
-
Nei, du må ikke laste ned BankID-appen, med mindre du bruker BankID på mobil i dag. Dersom du kun bruker kodebrikke trenger du ikke foreta deg noe.
-
Logg deg inn i nettbanken, gå til "Meny" → "Betalinger" → "Avtalegiro og faste betalinger" → "Opprett ny avtale". Du kan også opprette avtalegiro neste gang du betaler en eFaktura ved å huke av nederst på fakturaen.
Dersom du ønsker å flytte avtalegiroer fra en annen bank kan du gå til "Betalinger", deretter til "Avtalegiro" og klikk videre på knappen med tre prikker.
-
Det er heldigvis enkelt å flytte avtalegiroer fra din tidligere bank til Storebrand. Se filmen om hvordan du gjør flyttet her.
-
Logg inn i nettbanken, gå til "Betalinger" → "Avtalegiro" → "Faste betalinger". Klikk videre på de tre prikkene ved siden av avtalen det gjelder, og der finner du alternativet for å slette avtalegiroen.
-
Logg inn i nettbanken, gå til "Betalinger" → "Avtalegiro" → "Faste betalinger". Klikk videre på de tre prikkene ved siden av avtalen det gjelder, og der finner du alternativet for å endre avtalegiroen.
-
Logg inn i nettbanken, gå til "Betalinger" → "Avtalegiro" → "Faste betalinger". Klikk videre på de tre prikkene ved siden av avtalen det gjelder, og der finner du alternativet for å endre avtalegiroen.
-
Du kan endre forfallsdatoen på trekket i forfallsmappen. Dersom du ønsker å endre den faste forfallsdatoen må du ta kontakt med betalingsmottaker direkte.
Betalinger
-
Du finner transaksjonsoversikten ved å logge inn i nettbanken, og klikke på kontoen du ønsker å få oversikt over.
-
Du finner detaljene rundt en betaling ved å logge inn i nettbanken og klikker på betalingen som er gjort.
-
Du kan selv stoppe betalinger som ligger til forfall. Du får en oversikt over kommende betalinger og eFakturaer til godkjenning ved å klikke på "Aktiviteter" på den horisontale verktøylinjen øverst på siden.
-
Se gjennom bevegelsene på kontoen din og klikk «forfall». Finner du ikke transaksjonen(ene) her, må du legge in betalingen på nytt.
-
Da må du sperre kortet ditt. Logg inn i nettbanken og gå til "Mine kort", deretter sperr kortet det gjelder. Send oss en sikker melding fra nettbanken med hvilke transaksjoner du ikke kjenner til.
Kortet kan også sperres i mobilbanken.
-
Logg deg inn i nettbanken, gå til "Meny" → "Betalinger" → "Avtalegiro" og "Faste betalinger" → "Opprett fast betaling".
-
Når du skal motta betalinger fra utlandet, må du oppgi bankens SWITF/BIC-kode til avsender. For Storebrand Bank er denne: STFBNOKK
-
IBAN-nummeret til kontoen din finner du ved å gå inn på kontoen, og deretter klikker du på de tre prikkene øverst til høyre og finner kontodetaljer.
eFaktura
-
Fra 1. desember 2021 var det ikke lenger mulig å opprette eFaktura manuelt. Alle kunder vil automatisk bli oppført med "Ja takk til alle"/"Alltid eFaktura" dersom man har samtykket til dette via banken eller Vipps. Dette betyr at du vil få tilsendt eFaktura fra leverandøren du mottar faktura fra.
-
Logg inn i nettbanken, gå inn på "Meny" → "Betalinger" og deretter til eFaktura oversikt. Du finner muligheten for blokkering ved å klikke de tre prikkene ved siden av aktøren det gjelder.
-
Dersom du har fått feil eFaktura må du ta kontakt med utsteder direkte.
-
Logg inn i nettbanken, deretter klikk på "Aktiviteter" på den horisontale verktøylinjen øverst på siden. Under aktiviteter finner du eFaktura til godkjenning – klikk videre på "Godkjenn", og der kan du endre dato.
Kunde, barn og unge
-
Når vi får beskjed om dødsfallet fra Folkeregisteret, sperrer vi den avdødes konti og kort for utbetaling. Kontoene er fortsatt åpne for innbetalinger. Eventuelle disponenter blir fjernet fra den avdødes konto.
Avdødes betalingsavtaler, BankID og nettbanktilgang blir slettet.
Vi sender et brev til dødsboet der vi ber om nødvendig dokumentasjon for å gjøre opp bankforholdet. Brevet sendes til den avdødes folkeregistrerte adresse.
-
Logg inn i nettbanken, og under "Innstillinger" → "Mine opplysninger" finner du dette.