Spørsmål og svar om nettbanken

Her finner du tips og veiledning for hvordan du gjennomfører de mest vanlige banktjenestene.

Hvordan betaler jeg regninger?

For å bekrefte/signere regninger må du bruke samme sikkerhetsløsning som du logget deg inn i nettbanken med. Har du først logget deg inn med BankID, må du altså bruke BankID hele tiden. Det samme gjelder for nettbank-passord og BankID på mobil.

Slik betaler du flere regninger samtidig

Har du flere regninger, kan du velge å legge disse til samlet godkjenning. Legg inn betalingen som vanlig, og trykk «Legg til godkjenning» nederst i betalingsbildet. Nå får du muligheten til å legge inn en ny betaling.

Når du har lagt inn alle regningene dine, velger du «Betalinger» og «Godkjenn betaling» i venstremenyen". Du får oversikt over alle betalingene som er lagt inn, og kan velge å godkjenne alle med én BankID-signering. 

Avtalegiro og eFaktura

Hvordan flytte avtalegiro eller eFaktura fra gammel bank?

En eFaktura er knyttet opp mot deg og ditt personnummer og ikke til banken. Uansett hvilken bank du logger inn i vil eFakturaene dine vises.

Dersom du har kombinert eFaktura og avtalegiro, vil du ikke ha muligheten til å godkjenne eFakturaen hos oss før avtalegiroen er flyttet til oss.

Se filmen om hvordan du gjør flyttet her.

Hvordan opprette en ny avtalegiro?

Logg deg inn i nettbanken, gå til "Meny" → "Betalinger" → "Avtalegiro og faste betalinger" → "Opprett ny avtale". Du kan også opprette avtalegiro neste gang du betaler en eFaktura ved å huke av nederst på fakturaen. 

Dersom du ønsker å flytte avtalegiroer fra en annen bank kan du gå til "Betalinger", deretter til "Avtalegiro" og klikk videre på knappen "Flytt avtalegiro fra annen bank".

Hvordan opprette en ny eFaktura?

Du trenger ikke lengre å opprette eFaktura-avtaler enkeltvis dersom du har takket ja til "Alltid eFaktura". Har du ikke aktivert "Alltid eFaktura", eller ønsker å reservere deg mot løsningen, kan du enkelt skru det av/på i nett- eller mobilbanken.

Les mer om "Alltid eFaktura".

Hvordan oppretter jeg en felleskonto?

Hvis du ønsker å dele konto med en annen person, oppretter du først en konto i ditt navn. Det gjør du under Kontoer → Ny konto i nettbanken.

Når kontoen er opprettet legger du opp denne som en felleskonto her (personen som skal dele konto med deg må også være kunde i Storebrand Bank).

Overføringer og transaksjoner

Ukjente trekk på kontoen?

Da må du sperre kortet ditt. Dette gjør du ved å klikke på "Kort" i menyen og "Sperr kort". Kortet kan også sperres i mobilbanken.

Usikker på om betalingen er gjennomført?

Se først igjennom bevegelsene på kontoen din og sjekk i forfallsmappen. Finner du ikke transaksjonene her, legger du inn betalingen på nytt.

Hvordan overføre og betale større beløp?

Standard beløpsgrense for overføringer og betalinger er satt til 25 000 kroner. Skal du gjennomføre en større transaksjon må du endre dette i nettbanken under «Innstillinger» og «Betalingsoppsett».

Hvordan opprette en fast betaling?

Dette gjør du i nettbanken under menyen «Betalinger». Velg så «Betale»/«Overføre» i venstremenyen og «Fast betaling»/«Fast overføring» i den horisontale menyen over betalingsoppsettet.

Betalinger fra utlandet

Når du skal motta betalinger fra utlandet, må du oppgi bankens SWIFT/BIC-kode til avsender. Denne er: STFBNOKK

IBAN-nummeret til kontoen din finner du under «Kontoer» og «Mine kontoer» i nettbanken. Klikk på menyen (tre prikker) til høyre for ønsket konto, og velg «Kontobetingelser».

Hvordan kan jeg endre kontooppsett og gi navn til kontoen min?

Under fanen «Innstillinger» og undermenyen «Kontooppsett» kan du tilpasse kontoene dine.

Klikk på ikonet helt til høyre for hver konto. Nå kan du definere hvilket navn som skal vises på kontoen.

Du kan også krysse av for om kontoen skal være en favorittkonto og ønsket rekkefølge. Dette har betydning dersom du har flere avtaler.

Fjerner du avkryssingen, vil visningen av kontoen i nettbanken forsvinne.

Kort og kortbestilling

Ønsker du å sperre et kort?

Gå til kortoversikten i nettbanken. I tabellen over 'Aktive kort' klikker du på pilen/haken til høyre for det kortet du ønsker å sperre. Flere valg kommer fram. Trykk på «Sperr kort» og signer med BankID for å fullføre sperringen.

Du kan enkelt sperre kortet i mobilbanken også.

Ønsker du å åpne et sperret kort?

Gå til kortoversikten i nettbanken. I tabellen over 'Sperrede kort' klikker du på pilen/haken til høyre for det kortet du ønsker å sperre. Flere valg kommer fram. Trykk på «Opphev sperring» og Signer med BankID for å fullføre åpningen.

Du kan også sende oss en melding fra nettbanken, så åpner vi kortet for deg i løpet av 1-3 virkedager.

Trenger du å erstatte et mistet eller ødelagt kort?

Gå til kortoversikten i nettbanken. Klikk på pilen/haken til høyre for det kortet du ønsker å erstatte. Flere valg kommer fram. Trykk på «Rebestill kort». Signer med BankID for å fullføre rebestillingen.

Ønsker du å bestille et helt nytt kort?

Velg «Kort» fra venstremenyen, deretter "Nytt Kort". Velg det kortet du ønsker, og klikk «Bestill kort».

Det tar fire-fem virkedager før du får det nye kortet i postkassen. Ønsker du ikke at kortet blir sendt til den folkeregistrerte adressen din, sender du oss en sikker melding fra nettbanken.

Trenger du PIN-koden?

PIN-koden er den samme både for bankkortet (debet) og kredittkortet. PIN-koden henter du selv i nettbanken under menyen «Kort» og «Hent PIN».

Hvordan får jeg med kredittkortet mitt i kontooversikten?

Kredittkortet kommer opp som en egen konto i kontooversikten din.

Velg menyen «Innstillinger» og deretter «Kontooppsett». Trykk på menyen (ikon av en penn) til høyre for den kontoen som tilhører kredittkortet. Huk den av som favoritt.

Hvor finner jeg dokumentfilene? (bedriftskunder)

OCR, avtalegiro, autogiro og FBO-er (Nets-filer) er plassert i nettbankens filarkiv. Telepay og NDR-filer er lagt i nettbankens dokumentarkiv.

De filene som ligger i nettbankens dokumentarkiv (Telepay og NDR) må behandles på en spesiell måte. Når du har behov for å benytte en av filene, kopier du innholdet og legger det inn i Notepad, lagrer filen med riktig filnavn og i riktig mappe. Samme mappe som du har benyttet for nevnte filer tidligere. Vi må videre be om at de av våre kunder som benytter Nettbedrift integrert løsning definerer nødvendige filstier i den nye nettbanken. Se eget skriv inne i nettbanken.

Hvordan får jeg tilgang til bedriftens avtaler?

Gjelder bedriftskunder med avtaler innen fond, link eller verdipapir.

Du kan disponere bedriftens avtaler via dine personlige sider.

Last ned og send inn:

VPS Investortjenester

Oversikt over alle dine VPS-konti.


Fant du det du lette etter?