Spørsmål og svar om nettbanken
Her finner du tips og veiledning for hvordan du gjennomfører de mest vanlige banktjenestene.
Hvordan betaler jeg regninger?
For å bekrefte/signere regninger må du bruke samme sikkerhetsløsning som du logget deg inn i nettbanken med. Har du først logget deg inn med BankID, må du altså bruke BankID hele tiden. Det samme gjelder for nettbank-passord.
Slik betaler du flere regninger samtidig
Har du flere regninger, kan du velge å legge disse til samlet godkjenning. Legg inn betalingen som vanlig, og trykk «Legg til godkjenning» nederst i betalingsbildet. Nå får du muligheten til å legge inn en ny betaling.
Når du har lagt inn alle regningene dine, velger du «Betalinger» og «Godkjenn betaling» i venstremenyen". Du får oversikt over alle betalingene som er lagt inn, og kan velge å godkjenne alle med én BankID-signering.
Avtalegiro og eFaktura
Hvordan flytte avtalegiro eller eFaktura fra gammel bank?
En eFaktura er knyttet opp mot deg og ditt personnummer og ikke til banken. Uansett hvilken bank du logger inn i vil eFakturaene dine vises.
Det vil ikke være mulig å godkjenne en eFaktura om kombinasjonsavtalen er aktivert som en AvtaleGiro.
Dersom du ønsker å flytte avtalegiroer fra en annen bank kan du gå til "Betalinger", deretter til "AvtaleGiro og faste betalinger" og klikk videre på knappen "Flytt avtalegiro fra annen bank".
Se filmen om hvordan du flytter avtalegiroer her
Hvordan opprette en ny avtalegiro?
Logg deg inn i nettbanken, gå til "Meny" → "Betalinger" → "Avtalegiro og faste betalinger" → "Opprett ny avtale". Du kan også opprette avtalegiro neste gang du betaler en eFaktura ved å huke av nederst på fakturaen.
Hvordan opprette en ny eFaktura?
En eFaktura er noe som følger ditt personnummer, ikke banken din.
Du trenger ikke lengre å opprette eFaktura-avtaler enkeltvis dersom du har takket ja til "Alltid eFaktura". Har du ikke aktivert "Alltid eFaktura", eller ønsker å reservere deg mot løsningen, kan du enkelt skru det av/på i nett- eller mobilbanken.
Hvordan oppretter jeg en felleskonto?
Hvis du ønsker å dele konto med en annen person, oppretter du først en konto i ditt navn. Det gjør du under Kontoer → Ny konto i nettbanken.
Når kontoen er opprettet legger du opp denne som en felleskonto her (personen som skal dele konto med deg må også være kunde i Storebrand Bank).
Overføringer og transaksjoner
Ukjente trekk på kontoen?
Da må du sperre kortet ditt. Dette gjør du ved å klikke på "Kort" → "Mine kort" → "Sperr kort". Kortet kan også sperres i mobilbanken.
Har du blitt utsatt for svindel, og din BankID er blitt misbrukt må alt sperres.
Se hva du må gjøre her:
Usikker på om betalingen er gjennomført?
Se først igjennom bevegelsene på kontoen din og sjekk i forfallsmappen. Forfallsmappen finner du ved å logge inn i nettbanken og trykker "Meny" → "Kontoer" → "Kontooversikt" → trykk på kontoen og knappen øverst "Forfall".
Finner du ikke transaksjonene her, legger du inn betalingen på nytt.
Hvordan overføre og betale større beløp?
Standard beløpsgrense for overføringer og betalinger er satt til 25 000 kroner. Skal du gjennomføre en større transaksjon må du endre dette i nettbanken under "Meny" → "Innstillinger" → "Nettbankinnstillinger" → under "Betalinger" kan du endre beløpsgrensen.
Hvordan opprette en fast betaling?
Logg inn i nettbanken, trykk på "Meny" → "Betalinger" → "AvtaleGiro og faste betalinger" → "Opprett fast betaling"
Betalinger fra utlandet
Når du skal motta betalinger fra utlandet, må du oppgi bankens SWIFT/BIC-kode til avsender. Denne er: STFBNOKK
IBAN-nummeret til kontoen din finner du under "Meny" → "Kontoer" → "Kontooversikt" → trykk på kontoen → trykk på de tre prikkene oppe til høyre → trykk på "Kontodetaljer", her vil du kunne se kontoens IBAN-nummer.
Hvordan kan jeg endre kontooversikt og gi navn til kontoen min?
På hjem-siden, altså forsiden i nettbanken kan du endre rekkefølgen på kontoene dine ved å trykke på "Endre rekkefølge". Ikonet du trykker på ligger over kontooversikten til høyre.
For å endre navn på en konto trykker du deg inn på kontoen, trykk på de tre prikkene øverst til høyre, og under "kontonavn" kan du endre navnet på kontoen.
Du kan også krysse av for om kontoen skal være en favorittkonto. Dette har betydning dersom du har flere kontoer du ønsker å få først opp på visningen din.
Fjerner du avkryssingen, vil visningen av kontoen fra hjem-siden forsvinne.
Kort og kortbestilling
Ønsker du å sperre et kort?
Logg inn i nettbanken. Du kan sperre ditt kort under "Meny" → "Kort" → "Mine kort", trykk på "Sperr kort" på kortet du ønsker å sperre.
Du kan enkelt sperre kortet i mobilbanken også.
Trenger du å erstatte et mistet eller ødelagt kort?
Logg inn i nettbanken. Du kan rebestille ditt kort under "Meny" → "Kort" → "Mine kort", trykk på "Rebestill kort".
Ønsker du å bestille et helt nytt kort?
Logg inn i nettbanken. Du kan bestille kort under "Meny" → "Kort" → "Mine kort", trykk på "Bestill kort" oppe til høyre.
Det tar syv til ti virkedager før du får det nye kortet i postkassen. Ønsker du ikke at kortet blir sendt til den folkeregistrerte adressen din, kan du ta kontakt med en av våre rådgivere på chat.
Trenger du PIN-koden?
Logg inn i nettbanken. Du kan PIN-koden på ditt kort under "Meny" → "Kort" → "Mine kort", trykk på "Vis PIN".
Hvor finner jeg dokumentfilene? (bedriftskunder)
OCR, avtalegiro, autogiro og FBO-er (Nets-filer) er plassert i nettbankens filarkiv. Telepay og NDR-filer er lagt i nettbankens dokumentarkiv.
De filene som ligger i nettbankens dokumentarkiv (Telepay og NDR) må behandles på en spesiell måte. Når du har behov for å benytte en av filene, kopier du innholdet og legger det inn i Notepad, lagrer filen med riktig filnavn og i riktig mappe. Samme mappe som du har benyttet for nevnte filer tidligere. Vi må videre be om at de av våre kunder som benytter Nettbedrift integrert løsning definerer nødvendige filstier i den nye nettbanken. Se eget skriv inne i nettbanken.
Hvordan får jeg tilgang til bedriftens avtaler?
Gjelder bedriftskunder med avtaler innen fond, link eller verdipapir.
Du kan disponere bedriftens avtaler via dine personlige sider.
Last ned og send inn:
VPS Investortjenester
Oversikt over alle dine VPS-konti.