Smart å vite
Hva kan du gjøre for å unngå å bli svindlet?
- Ha en sunn skepsis: Vær alltid skeptisk, særlig når du kontaktes av ukjente. Om et tilbud virker for godt til å være sant, er det vanligvis det.
- Sjekk hvem du snakker med: Dobbeltsjekk alltid hvem det er du har å gjøre med før du deler informasjon om deg selv eller overfører penger.
- Bruk gode passord: Velg passord som er vanskelige å gjette, og aktiver totrinnspålogging, altså ekstrakode på mobilen der det er mulig. Ikke bruk samme passord flere steder, og bytt passord jevnlig.
- Beskytt personlige opplysninger: Ikke send informasjon om deg selv og din økonomi via vanlig e-post eller når ukjente ringer deg.
- Følg med på kontoene dine: Logg jevnlig inn i banken din og sjekk hvilke transaksjoner som skjer på kontoene og bankkortene dine. Kontakt banken hvis du finner overføringer du ikke vet hva er.
- Sett opp varsling: Aktiver varsling til e-post eller SMS sånn at du får beskjed når det oppstår uvanlig aktivitet på kontoen din.
- Kjenn til vanlige svindelteknikker: Hold deg oppdatert om hvilke teknikker svindlere bruker, og lær deg hvordan du kan unngå dem. Eksempler: falske varsel om pakke til henting, falske regninger, meldinger om at du har arvet penger fra en fremmed, og mye mer.
Les om de vanligste svindelmetodene:
-
Denne metoden innebærer at svindlerne utgir seg for å være fra politiet, fra banken eller et pålitelig selskap/organisasjon.
Her er målet å få deg til å overføre penger på egenhånd eller gi fra deg kort-informasjon eller BankID-koder. Svindlerne kan forfalske nummeret de ringer fra eller sender SMS fra. Dette kalles «Spoofing».
For å utføre spoofing på telefon bruker svindlerne en programvare som maskerer det originale nummeret de ringer fra. Dermed kan samtalen se ut som om den kommer fra et norsk nummer, noe som ofte vekker mer tillit enn utenlandske numre.
– Legg på og ring opp nummeret til den som har ringt deg, for å få bekreftet at du snakker med riktig person.
Merk at hverken banken, politiet eller andre aktører vil be deg oppgi informasjon om bankkort eller BankID over telefon.
-
Metoden omhandler at svindlerne sender ut falske e-poster eller meldinger med navnet til kjente selskaper, banker eller andre organisasjoner.
Målet er å lure mottakeren til å oppgi personlig informasjon som kontoinformasjon, passord eller kredittkortdetaljer.
Hvis du er usikker på en lenke i en e-post eller melding, ikke klikk direkte på den. I stedet kan du gå til det offisielle nettstedet til den aktuelle organisasjonen og logge inn derfra.
-
Dette er en av de mest krevende svindelmetodene vi møter, hvor ofrene ofte er overbevist om at deres investeringer er legitime.
Svindlerne bruker ulike metoder hvor de kommer med falske løfter om høy avkastning på investeringer. Falske annonser på ulike nettsteder og i sosiale media misbruker kjente personer til å reklamere for svindelnettstedet.
Kunden blir bedt om å registrere seg, og etter kort tid blir de kontaktet av «rådgivere», som ofte snakker engelsk og foretrekker å kommunisere via Whatsapp eller Messenger. Rådgiveren er ofte «hyggelig og hjelpsom». Dersom du ikke er så datakyndig, tilbyr de å hjelpe deg med å installere Anydesk på PC-en. Tillater du at programmet blir installert, vil svindlerne få full tilgang til PC-en din og kan selv utføre handlinger på din PC.
De presenterer deg for en falsk handelsplattform, som du kan logge deg inn på og som ser troverdig ut, men som viser et falskt bilde av pengene du har investert. Via den falske handelsplattformen, vil du kunne følge med på utviklingen av investeringen. Som regel vil du se at verdiøkningen er formidabel og du vil lett kunne bli fristet til å investere et høyere beløp. I virkeligheten ender pengene du overfører opp på en kryptokonto eid av svindlerne.
-
Dette er en svindelmetode som utnytter menneskelig tillit eller følelser for å få tilgang til sensitive data eller få offeret til å utføre handlinger som de ellers ikke ville gjort.
Dette kan inkludere manipulerende samtaler, falske historier om nødssituasjoner eller opprettelse av falske identiteter for å vinne offerets tillit og til slutt få dem til å dele personlig informasjon eller utføre handlinger som tjener svindlerens formål.
-
Kjærlighetssvindel er en svindelform der offeret blir utsatt for sosial manipulasjon relatert til kjærlighet og seksualitet. Som regel er motivet økonomisk gevinst, men også mobbing, overvåkning, hevn og utpressing kan oppnås.
-
Det er flere svindlere som utgir seg å være en venn eller familie som spør om økonomisk hjelp. Det kan skje både på SMS, e-post og sosiale medier som Snapchat eller Instagram.
Du kan for eksempel få beskjed om at avsenderen har ødelagt mobilen sin og trenger penger raskt for å få tak i en ny.
Har du blitt svindlet?
Det første du gjør er å ringe banken på
+47 915 08880