Baklyset på en bil lyser rødt i skumringen

Tre krav til øvelseskjøringen – og noen gode tips

Kjøretips, regler og forsikringer. Dette er det du må vite når barnet ditt skal ta lappen.

Av  Martin Bergesen/NewsLab
ARTIKKEL · PUBLISERT 08.03.2024

– Om du har barn som skal øvelseskjøre, er råd nummer én å ta tidlig kontakt med en trafikkskole.

Når Bård Morten Johansen, fagsjef for trafikksikkerhet i Trygg Trafikk, skal gi sine tommelfingerregler for øvelseskjøring er han ikke i tvil om hva han setter høyest.

I tillegg til å ha skrevet lærebøker for å hjelpe dem som skal ta lappen, har han også vært med på å utforme pensum for trafikklærere ved Nord universitet. Han ønsker at nye sjåfører skal få en god faglig inngang fra start – og da er det ikke bare ferskingen som bør lytte til kjørelæreren.

– Er det lenge siden du har tatt førerkort selv, kan du ha glemt hvor mye det er å tenke på for ungdommen din.

Portrett av Trygg Trafikks Bård Morten Johansen

START ROLIG. Hold det enkelt i starten og sett noen klare mål for øvingen, tipser Trygg Trafikks Bård Morten Johansen. Foto: Trygg Trafikk

Ved å involvere trafikkskolen tidlig, kan øvelseskjøringen dere gjør hjemme få en tydeligere og mer målrettet struktur.

– Den ideelle løsningen er at trafikklæreren setter i gang de ulike delene av opplæringen. Deretter får man en hjemmelekse som du og ungdommen kan jobbe med sammen. Neste kjøretime kan læreren se på hvordan det har gått, og så gå videre til nye oppgaver.


Bilforsikringskunde? Bli kjent med forsikringen din


Tre krav til kjøringen

Foruten medbrakt aldersbevis finnes det tre krav som må være i boks før dere kan legge ut på øvelseskjøring:

Eleven må ha trafikalt grunnkurs, ledsageren må være over 25 år og ha hatt lappen sammenhengede i minst fem år, og bilen må ha et merke som viser at den brukes til øvelseskjøring.

Dette er en L-bokstav på hvit bakgrunn, festet godt synlig på baksiden av bilen, slik at andre bilister vet de må ta hensyn.

– Det kan jo være første tur bak rattet, sier Johansen.

– Da kan det bli en del bråstopp og rare manøvre, så det er bra at de rundt ikke kjører for nærme.

Start rolig og enkelt

For foreldre som skal ledsage ungdommen sin er det viktig å ta ting steg for steg. Johansen anbefaler å ta de første rundene med bilen på en tom parkeringsplass eller lignende, og at man viser forståelse for at ferskingene er litt mer omstendelige.

– Det tar tid å øve nok så du får ratt, gir og pedaler inn i «muskelminnet», sier han.

– I starten må dere gjerne nøye dere med å få kjøretøyet i gang og stoppe det igjen. De som ikke har kjørt før mangler tempo, flyt og noen ganger også presisjon. Ofte må de forberede seg på et kryss eller en vanskelig situasjon mye tidligere, fordi de trenger å planlegge og sjekke at alt er i orden.

Johansen understreker også viktigheten av å holde en hyggelig tone i bilen. Tenåringer kan føle seg litt påpasset, spesielt med foreldre i bilen. Tenk veiledning heller enn kritikk, og ta snakkingen når bilen står i ro.

– Før man starter kjøringen kan man diskutere hovedfokus og sette noen mål for turen, sier Johansen.

– Hva sa læreren sist? Etterpå kan man tjene mye på å stille gode spørsmål. «Hvordan synes du det gikk nå? Husket du å se i speilet?»


Bilforsikringskunde? Bli kjent med forsikringen din


Den største risikoen

Du som ledsager har mye sikkerhetsansvar. Må du gripe inn er det bare to muligheter – å ta tak i rattet eller å gi muntlig beskjed.

– Dere må ha en tydelig avtale om at hvis en situasjon krever rask stopp, så sier du «brems». Det kan være en fotgjenger eller syklist som kommer inn fra siden i god fart.

Og da skal barnet ditt bremse selv om det ikke forstår hvorfor.

På vei mot å bli en trygg sjåfør, er det viktig å huske at mangel på erfaring er den største risikofaktoren i trafikken.

– I starten ser du ikke hele bildet, sier Johansen.

– Og så er du heller ikke biologisk ferdig utviklet – det er en del forhold i hjernen som gjør at noen unge tar mer risiko.

Du trenger ikke utvidet forsikring

Det kan føles risikabelt å la barnet ditt kjøre. Ved uhell er imidlertid bilforsikringen hos Storebrand like ukomplisert som ellers.

– Under øvelseskjøring regnes du som veileder som å være sjåføren, sier Bård Brandsrud, produktsjef for motor i Storebrand.

Portrett av Bård Brandsrud

PRODUKTSJEF: Bilforsikringen i Storebrand dekker øvelseskjøring, forteller Bård Brandsrud. Foto: Storebrand

– Derfor er det ikke nødvendig å utvide forsikringen for øvelseskjøring. Hvis du opplyser at dere har øvelseskjørt, får du ikke bonustap om du er uheldig og får en skade. Det gjør vi for å støtte opp under kjøreopplæringen.

Samtidig minner Brandsrud om at mange Storebrand-kunder er dobbelt dekket i denne sammenhengen.

– Skader du deg i trafikken, dekker bilforsikringen det. Om en ulykke gir nedsatt funksjon eller arbeidsevne er det egen barneforsikring som gjelder frem til fylte 26 år.

Brandsrud sier imidlertid at det er én ting du må huske om barnet skal fortsette å bruke bilen din med sertifikatet i lomma.

– Da må det legges til en fører under 23 år på forsikringen, ellers vil egenandelen bli forhøyet ved en eventuell skade.


Fant du det du lette etter?