Vi gjorde et dypdykk i nordmenns kjørevaner, og kan blant annet avsløre hvem som oppfattes som mest aggressive i trafikken, hva som irriterer oss og hvor kompetente vi anser oss selv for å være bak rattet.
Undersøkelsen, som er gjennomført av YouGov høsten 2024 på oppdrag fra Storebrand Forsikring, viser også at svarene til tider varierer stort fra fylke til fylke.
Så hva er egentlig norsk kjørekultur? Vi ser på tallene.
1. Vi strutter av selvtillit på veien – men ikke alle
Vi er svært gode sjåfører, i hvert fall ifølge oss selv. Vi spurte nordmenn om hvordan de vurderer egen evne til aktsomhet i trafikken.
Syv av ti nordmenn gir egne kjøreferdigheter terningkast fem eller seks, mens kun én av ti nordmenn gir seg selv terningkast en, to eller tre. I snitt scorer vi 4,8 av seks.
PETTER BERG: Leder for Motor i Storebrand forsikring. Foto: Storebrand
– Stort sett oppfører folk seg bra i trafikken, og vi ser en veldig positiv trend i antall dødsulykker på norske veier. Men når folk generelt gir seg selv en så god karakter på egen kjøreadferd, burde vi helt klart sett færre ulykker og skader, kommenterer Petter Berg, leder for Motor i Storebrand.
Når vi deler dette på fylker, ser vi at særlig innbyggerne i Telemark og Agder har selvtilliten i orden. De triller seg selv i snitt en femmer på terningen.
Bilister i hovedstaden er derimot mer skeptiske til egne ferdigheter. De har en score på 4,55, noe som er godt under landssnittet.
2. Dette er råkjørerne
Har Audi-sjåfører annen kjørestil enn Toyota-eiere? Mange av oss har nok dårlige opplevelser i trafikken med ett spesielt bilmerke. Men hvilke biler har de mest aggressive eierne, og hvilke har de mest forsiktige? Dette er det kanskje ingen fasit på, men svarene i undersøkelsen kan gi oss en pekepinn.
BMW troner soleklart øverst på listen over hvilke bilmerker som oppfattes å ha «mest aggressiv kjørestil i trafikken». Det mener 42 prosent av de spurte.
Produsenter som er kjent for dyre biler dominerer topplisten. Etter BMW havner Tesla (37 prosent), Audi (26 prosent), Porsche (24 prosent) og Mercedes (12 prosent).
– BMW, Tesla og Audi er gjengangere som vanligvis troner på toppen på slike undersøkelser, og spesielt BMW skiller seg ut på skadestatistikken vår. Tesla har klatret på listen de siste årene etter hvert som det har kommet flere av bilene deres på veiene, sier Berg.
Bilforsikringen vår har blitt enda bedre
3. … mens disse er forsiktige
Noen sjåfører tar færre sjanser enn andre. De følger fartsgrensen like selvsagt som de følger prinsippet «bedre føre var, enn etter snar». Dette er bilmerkene som oppfattes som mest aktsomme i trafikken:
- Toyota (20 prosent)
- Volvo (13 prosent)
- Volkswagen (10 prosent)
- Skoda (8 prosent)
- Kia (8 prosent)
Det er vel og bra å være forsiktig, men Berg advarer mot å være en sinke i trafikken:
– Man er lovpålagt å opprettholde god flyt i trafikken, så dersom du kjører unødig sakte risikerer du å få bot. Grunnen til det er at du er til hinder for andre trafikanter, særlig der veien er svingete og forbikjøring ikke er mulig. I tillegg avslører du manglende kjøreferdigheter. Stopp og slipp andre fram dersom du er på en rolig «søndagstur».
Ekspertens beste tips
- Stress ned: Ikke sett deg selv og andre i fare ved å ta med deg eget stress i trafikken. Ro ned og ta deg bedre tid. Særlig på glatta.
- Unngå parkeringsbulking: Ikke parker nærme inngangen der det er kamp om plassene. Rygg inn på parkeringsplassen, så du har bedre oversikt på vei ut (den som rygger får alltid skylden når det smeller). Bruk både speil, ryggekamera- og sensorer aktivt.
- Mobilbruk i trafikken: Bruk handsfree, skru av varslinger, og om du har passasjerer i bilen kan du la dem håndtere mobilen. Med dagens smarttelefoner kan du bruke stemmekommando til alt, så fysisk teksting er helt unødvendig.
- Mat i bilen: Stans bilen, ta en pause og nyt maten i ro og mak. Da unngår du å ta oppmerksomheten bort fra kjøringen, og slipper søl i bilen.
- Løse gjenstander i bilen: Løse gjenstander kan være livsfarlige om du havner i en trafikkulykke, så disse må du sikre godt.
4. Blir du overrasket? Disse trafikantene irriterer oss aller mest
Veiene blir brukt av mange ulike kjøretøy med like mange forskjellige behov. Biler, busser, lastebiler, mopeder, traktorer, taxier og, ja, sykler.
Sykkelen. Den gir god trening, er godt for miljøet og en kilde til grenseløs irritasjon for noen. En av tre trekker frem syklister når de skal ramse opp trafikantene som irriterer dem mest i trafikken.
Like bak kommer traktorsjåfører (31 prosent) og bobiler (25 prosent). Biler med «L»-skilt har folk flest imidlertid få problemer med. Kun en av 20 irriterer seg over lærlingene.
LIKER IKKE?: Syklister og bilister er ikke alltid like gode venner. Vi oppfordrer begge parter til å ta hensyn, slik at dere unngår farlige situasjoner. Illustrasjonsfoto
5. Dette får oss til å se rødt i trafikken
Livet på veien kan være stressende nok. Noen biler kjører for fort, andre kjører for sakte. Også har du rushtiden: en uendelig kø som alltid virker å oppstå akkurat når du skal et sted.
Da skal det kanskje ikke mye til, før begeret renner over og vi lar oss irritere. Så hvilke uvaner blir trukket frem oftest som en kilde til irritasjon?
På førsteplass kommer sjåfører som tar sjanser. Risikable forbikjøringer blir nevnt av nesten to av tre (62 prosent).
Rett bak kommer sjåfører som ikke bruker blinklys (56 prosent), samt bilister som bruker mobilen i trafikken (50 prosent). Lengre ned på listen havner sjåfører som ikke skrur av fjernlys ved møtende trafikk (41 prosent), og like mange nevner sjåfører som kjører under fartsgrensen.
Unge irriterer seg generelt mer enn eldre, og kjønnene blir frustrert av forskjellige ting. Mens kvinner lar seg irritere mer enn menn av hensynsløs kjøring, som mobilbruk og farlige forbikjøringer, irriterer menn seg mer enn kvinner av sjåfører som ødelegger god flyt i trafikken.
6. Bekjennelser fra norske sjåfører
Det er kanskje enkelt å se flisen i andres øyne, men å se bjelken i sitt eget øye er en helt annen øvelse. Norske sjåfører innrømmer at de har en rekke uvaner, men holder kanskje noe igjen.
Halvparten forteller at de har kjørt på gult lys, mens en av fire innrømmer at de har brutt treskundersregelen, som betyr at de har ligget for nærme kjøretøyet foran.
En av seks (16 prosent) tilstår at de har vist fingeren i trafikken.
Ellers er det ganske få som vil innrømme dårlig eller uvøren oppførsel i trafikken. Enten er norske sjåfører svært pliktoppfyllende, eller så sitter det nok litt langt inne å innrømme egne feil.
Sjekk bare disse tallene:
- Kun 17 prosent sier de har brutt vikeplikten
- Kun 13 prosent sier de har kjørt på rødt lys
- Kun 11 prosent sier de har kjørt uten belte
7. Skjerm har skylda
Antall skader og uhell i trafikken har økt de siste årene, viser tall fra forsikringsbransjen. Vi spurte folk hva de tror er årsaken til det.
Soleklart øverst av forklaringene troner bruk av mobil eller bilens innebygde skjerm. De svarer to av tre (64 prosent).
Andre populære forklaringer er at for mange bilister stoler på sensorer og automatikk i bilene i stedet for å tenke selv (38 prosent) og at evnen vår til å fokusere og konsentrere oss er blitt dårligere (36 prosent).
Dessuten svarer drøyt en av tre at det generelt er mange dårlige sjåfører der ute.
8. Høflighet på farten
Det kan i blant koke i topplokket når man ferdes i trafikken, men det er bare halve bildet. Undersøkelsen viser også at det er mange høflige trafikanter på norske veier.
Halvparten har opplevd at andre trafikanter hilser vennlig når de har stoppet på en smal vei (51 prosent), og nesten like mange (47 prosent) har blitt sluppet fram i trafikken til tross for at de har hatt vikeplikt.
Berg anbefaler alle å ta hensyn.
– Selv om det er lett å irritere seg over andre i trafikken, er det viktig å ikke glemme folkeskikken hjemme!
Bilforsikringen vår har blitt enda bedre