Det kan være fristende å ta frem mobiltelefonen mens du sitter i kø på vei til eller fra ferie, jobb eller andre utflukter. Det er imidlertid forbudt å sende meldinger og surfe på mobilen mens du kjører bil – og det er det gode grunner til.
Samferdselsdepartementet uttalte i et høringsnotat at mobilbruk gir fra 22 til 164 ganger høyere risiko for ulykker enn vanlig kjøring. Uoppmerksomhet alene er nemlig medvirkende faktor til én av tre ulykker på norske veier, ifølge Statens vegvesen.
– Mobilbruk i trafikken tilsvarer nesten én i promille, men få foreldre ville satt seg bak rattet etter en flaske vin. Det er et tankekors, sier leder for Motor i Storebrand, Petter Berg.
HOLD ØYNENE PÅ VEIEN: – Noen få sekunders uoppmerksomhet kan få store konsekvenser, sier Petter Berg, leder for Motor i Storebrand. Foto: Storebrand
Hvorfor gjør vi det likevel?
I en undersøkelse som Norstat har gjennomført for Storebrand, oppgir folk følgende grunner til at de bruker mobilen i bilen.
- Føler at jeg må svare: 41 prosent
- Har behov for å bruke tjenester mens jeg kjører (for eksempel kart): 39 prosent
- Er travel: 14 prosent
- Er redd for å gå glipp av noe viktig: 9 prosent
- Tror ikke det er så farlig, har kontroll: 7 prosent
- Er avhengig: 4 prosent
- Annet: 20 prosent
Vi har overhalt bilforsikringen vår!
En ny bølge med uoppmerksomme bilister?
Vår undersøkelse viser at foreldre med tre eller flere barn kommer særlig dårlig ut på spørsmål om mobilavhengighet og mobilbruk på veien. Samtidig bruker nesten halvparten av sjåførene mellom 18 og 29 år sosiale medier bak rattet.
– Man ser en tydelig trend i tallene at bruken av mobiltelefon i trafikken øker med synkende alder. Tanken på at dette kan være starten på en bølge av uoppmerksomme bilister er skremmende, sier Petter Berg til NRK i denne artikkelen om at unge har blitt så avhengige av telefonen at de setter andres liv i fare.
Vi sjekker mobilen oftest når vi står i kø (56 %), kjører på landevei (46 %) eller stopper i lyskryss (40 %).
Av landsdelene, ser vi tendenser til forskjeller mellom by og land. Hedmarkingene har størst selvtillit på spørsmålet om hvor stor påvirkning mobilbruken har på kjøringen din.
Hele 46 prosent svarer at de har full kontroll selv om de bruker mobilen bak rattet, mens kun 11 prosent i Telemark svarer det samme.
Fem råd for riktig og lovlig mobilbruk i trafikken
- Bruk handsfree! Telefoner som er koblet opp mot bilens håndfri-system kan brukes, så sant man kan betjene den med knapper på rattet eller stemmestyring.
- Har du propp i øret med svarknapp på ledningen, kan du motta på samtaler. Dette gjelder også når telefonen ikke er fastmontert, men ligger ved siden av deg. Er telefonen forsvarlig fastmontert i dashbordet, har du lov til å taste et telefonnummer.
- Med dagens teknologi er fysisk teksting unødvendig. Med intelligente taleassistenter som iPhones Siri, kan du be telefonen om å utføre enkle operasjoner. Du kan for eksempel si «Ringe Kristian» eller «Send melding til Kristian» og lese inn meldingen, og si «send».
- Skru av varslinger på appene dine når du kjører bil.
- Ta hyppige pauser. Da kan du stanse bilen, strekke på beina og benytte anledningen til å sjekke Facebook, ta en viktig telefon, legge ut (skryte)bilder fra ferien, og så videre.
Petter Berg oppfordrer likevel alle til å legge bort mobilen helt når de kjører.
– Smarttelefoner og navigasjon tar altfor ofte bort oppmerksomheten til sjåførene. Selv synes jeg det er en mye bedre løsning å gi telefonen til en av passasjerene så de kan hjelpe deg dersom det haster veldig, påpeker Berg.
TA PAUSER: Mobil og bilkjøring hører ikke sammen. Illustrasjonsfoto
Høyere straff
1. januar 2021 økte boten for å bruke håndholdt mobil i bil fra 1700 til 5000 kroner. I tillegg økte antall prikker som du blir belastet førerkortet fra to til tre. I 2020 ble det skrevet ut rundt 20 000 mobilbøter.
Petter Berg påpeker også at om du forårsaker en ulykke fordi du er på mobilen mens du kjører og har vært grovt uaktsom, kan du risikere å ikke få igjen på forsikringen.
Dette kan også fort bli en dyr og kjedelig opplevelse.