Mange har en elsparkesykkel eller elsykkel, eller kanskje begge deler, i husstanden. Det er kanskje lett å tenke at de er kategorisert som samme type kjøretøy.
Men i 2022 skjedde det en endring: Elsparkesykler har nå fått status som små elektriske kjøretøy, og klassifiseres som motorvogner.
– Derfor går bruken av elsparkesykkel under bilansvarsloven, i likhet med andre små elektriske kjøretøy som ståhjuling og elektriske rullebrett, forklarer Bård Brandsrud, produktsjef for Motor i Storebrand.
– En elsykkel er fortsatt klassifisert som et ikke-motorisert kjøretøy.
BÅRD BRANDSRUD: Produktsjef Motor i Storebrand. Foto: Storebrand
Endringen har stor betydning for alle som eier en elsparkesykkel. For nå er du som privatperson pålagt å ha ansvarsforsikring for elsparkesykkelen din, noe som betyr at du ikke kan bruke den lovlig uten forsikring.
Forsikringen gjelder for én elsparkesykkel, så du må ha ansvarsforsikring for hver elsparkesykkel du eier. Det er eieren som er ansvarlig for å sørge for at den er forsikret.
– Hvis du ved et uhell skader noen eller noe, har du trygghet ved at forsikringen dekker det. Det gjelder også når du skader deg selv som fører. I tillegg er det en trygghet for den skadelidte at det er en forsikring som dekker de påførte skadene, forteller Brandsrud.