Å bruke elsparkesykkel er praktisk og moro, men risikabelt. Faktisk er det ti ganger høyere risiko for å bli skadet i en ulykke på en elsparkesykkel enn vanlig sykkel, viser en rapport fra Statens vegvesen.
For å redusere antall ulykker har regjeringen tatt grep.
15. juni 2022 ble det innført nye regler for bruk av elektriske sparkesykler. Og fra 1. januar 2023 er du som privatperson pålagt å ha ansvarsforsikring for elsparkesykkelen din.
– Siden det er mange skader i forbindelse med bruken av elsparkesykkel, er det positivt å få en ordnet form på det, sier Bård Brandsrud, produktsjef for Motor i Storebrand.
– At det i tillegg har blitt innført en del regler og krav til føreren, er veldig bra fra et skadeforebyggende perspektiv.
Strengere regler
Statens vegvesen sin rapport tar utgangspunkt i en registrering fra 2019/2020. Det kommer frem at de fleste ulykkene er såkalte eneulykker, der føreren skader seg som regel ved å miste balansen.
Og risikoen for å skade seg på elsparkesykkel er tre ganger høyere om natta og i helgene. Rapporten viser også at halvparten av de skadde på elsparkesykkel hadde promille.
Ifølge de nye reglene er det å kjøre i ruspåvirket tilstand forbudt. Det kan kun være én person på elsparkesykkelen om gangen, og du kan ha en maksfart på 20 kilometer i timen.
Du må nå være fylt 12 år for å kunne kjøre elsparkesykkel, og alle under 15 år må bruke hjelm.