Meld skade på bil, MC og andre kjøretøy

Er du usikker på om det lønner seg å bruke forsikringen til å dekke skaden din? 
– Meld inn skaden din, så hjelper vi deg å vurdere hva som lønner seg for deg.

Bestill veihjelp

Vår samarbeidspartner SOS International  sørger for reparasjon på stedet, eller frakt av bilen din til nærmeste verksted.

De sørger også for at du og reisefølget ditt kommer trygt hjem.

Meld steinsprut eller glasskade

Storebrand har en landsdekkende avtale med Hurtigruta Carglass.

Når du melder steinsprut eller glasskade, bestiller du samtidig time på verksted for reparasjon.

Har du spørsmål om glasskader? Ring +47 22 31 19 99.

Meld skade og tyveri til politiet

Du må melde brannskader, tyveri, innbrudd og hærverk til politiet. Send kopi av politianmeldelsen til oss.

Følg skadesaken din

Når saken er registrert, kan du logge inn på 'Mine skadesaker' for å holde deg oppdatert. Der kan du også sende oss spørsmål og tilleggs­opplysninger, og laste opp vedlegg.

Nyttig informasjon

  • add Veihjelp

    Vår samarbeidsparter SOS International sørger for reparasjon på stedet eller frakt av bilen til nærmeste verksted, og at du og reisefølget ditt kommer trygt hjem.

    Dersom du benytter vår samarbeidspartner SOS International, trenger du ikke å melde skaden til oss når du kun trenger veihjelp. Hvis du benytter andre selskaper enn SOS International, må du derimot melde saken til oss og velge 'Annen skade' for å kunne få refundert noen av utgiftene dine.

    Du får ingen bonustap ved bruk av veihjelp.

    Egenandelen for veihjelp er 500 kroner. Hvis bilen din har mobilitetsgaranti fra forhandler, bør du bruke forhandlers veiassistansenummer. Da kan du slippe egenandel for transporten.

    Bestill veihjelp i Norge – direkte på nett

    Ring SOS for veihjelp 22 48 90 00

  • add Glasskade og steinsprut

    Storebrand har en landsdekkende avtale med Hurtigruta Carglass. Du melder steinsprut eller glasskade direkte på nett, og bestiller samtidig time på verksted.

    Meld steinsprut eller glasskade

    Har du spørsmål om glasskader? – ring +47 22 31 19 99.

  • add Kollisjon og viltpåkjørsel

    Har du kollidert med et annet kjøretøy?
    Da må både du og den andre parten gi beskjed om skaden til hvert deres forsikringsselskap. Last ned og fyll ut NAFs skademeldingsskjema. Last så skjema opp i «Mine skadesaker» etter at du har meldt inn skaden til oss. Dersom motparten ikke ønsker å skrive felles skademelding, er vedkommende uansett pliktig til å oppgi personalia og registreringsnummer.

    Har du kollidert med et dyr?
    Da er det viktig at du ringer Politiet på 02800, slik at de kan varsle den lokale Viltnemda om at et dyr er involvert.

  • add Verksted eller bare en liten skade?

    Før kjøretøyet kan repareres, må skaden meldes til oss så du får et skadenummer. Etter at du har meldt inn skaden, booker du time for taksering hos våre avtaleverksted. Har du forsikring med kaskodekning, dekker vi takseringen.

    Verkstedet foretar først en takst av skaden. Hvis reparasjonskostnader ikke er dekket av oss, og du er usikker på om du vil reparere skaden eller ikke, anbefaler vi deg uansett å få skaden taksert. Da får du vite hvor mye reparasjonen vil koste.

    Er reparasjonskostnadene dekket av oss, må vi godkjenne taksten før verkstedet kan foreta reparasjonen. Tid for reparasjon avtaler du direkte med verkstedet når taksten er godkjent.

    Er kjøretøyet allerede på et verksted som vi ikke har avtale med, kan det bli flyttet til et vi har avtale med. Dette fikser vi.

    Bare en liten skade?

    En ripe i lakken, en liten bulk eller kantkjørte felger trenger ikke å koste så mye å reparere. Noen ganger lønner det seg å betale skaden uten å bruke forsikringen.

    Som Storebrand-kunde får du 15 prosent rabatt hos MPS Bilskades egne verksted og 10 prosent rabatt hos partnerverkstedene – selv om du ikke bruker forsikringen.

    Til MPS Bilskade

    Flere av våre avtaleverksteder utfører smart-repair, og du kan få reparert skaden for en lav kostnad uten å bruke forsikringen. Spør alltid verkstedet om de kan reparere skaden som en smart-repair.

  • add Egenandel

    Logg deg inn, så ser du hvilken egenandel du har under 'Se detaljer og endre'.

    Logg inn på forsikringsoversikten

    Noen hovedtrekk:

    • Det er ikke egenandel i saker der du kun har ansvar.
    • Ved reparasjon av skader på eget kjøretøy, er det som oftest egenandel.
    • Når to parter har kollidert, skal egenandelen og bonustapet dekkes av den parten som har ansvar for kollisjonen.

    Ved reparasjon av skader på kjøretøy, betaler du egenandelen direkte til verkstedet.

  • add Bonustap

    Du får bonustap når du bruker forsikringen for å dekke reparasjon av skader, og du har skyld i saken. Bonustapet ved skade er maks 10 prosent. Du får bonustap når du har ansvar for skader på andre ting eller personer også.

    • Når bonusen din er 70 prosent eller lavere, får du maks 10 prosent bonustap.
    • Er det ditt første år med på 75 prosent bonus, får du maks 5 prosent bonustap.
    • Er det ditt andre år eller mer med 75 prosent bonus, har du såkalt toppbonus og får ikke bonustap i det hele tatt.

    Brann, tyveri, redningsskader og glasskader gir ikke bonustap. Kollisjon med dyr som går løs på veien, feilfylling av drivstoff og skader som er forårsaket av naturen gir heller ikke bonustap.

  • add Når lønner det seg å bruke forsikringen?

    Det som vanligvis avgjør om det lønner seg å bruke forsikringen, er om du får bonustap eller ikke. Du får bonustap når du bruker forsikringen for å dekke reparasjon av skader, og du har skyld i saken. Du får bonustap når du har ansvar for skader på andre ting eller personer også.

    Fordi bonustapet alltid er maks 10 prosent hos oss i Storebrand, lønner det seg som regel å bruke forsikringen. Men, hvis det er en veldig liten skade – som er billigere enn egenandelen du betaler og det bonustapet koster deg i økte forsikringskostnader – så lønner det seg å ikke bruke forsikringen.

    Er du usikker anbefaler vi deg uansett å melde skaden til oss og deretter booke time hos et av våre avtaleverksted for å få skaden taksert. Du kan booke time hos verksted for taksering etter at du har meldt inn skaden og fått skadenummer.

    Les mer om bonusordningen vår

  • add Leiebil
    • Har du kaskodekning med leiebil, dekker vi leiebil opp til 30 dager.
    • Har du superdekning med leiebil, dekker vi leiebil opp til 60 dager.

    Leiebildekningen gjelder når skaden din er dekket, og i reparasjonstiden når bilen din er på verksted. Er bilen i kjørbar stand før den skal repareres, bruker du denne frem til reparasjonen. Vi gir deg mer informasjon om hva du har krav på, og hvor du kan bestille leiebil, når du har meldt inn skaden.

    Om du velger å ikke benytte deg av leiebil når du har rett på det, kan du få en økonomisk kompensasjon fra oss.

    Du kan ikke benytte leiebildekningen i forsikringen din dersom du velger å reparere skadene for egen regning.

    Logg deg inn, så ser du om du har leiebil i din dekning under 'Se detaljer og endre'.

    Logg inn på forsikringsoversikten

  • add Mistet eller ødelagt bilnøkkel

    Har du forsikring med superdekning, dekker vi kostnadene for ny bilnøkkel opp til 10 000 kroner. Ta først kontakt med forhandler for å bestille ny nøkkel.

    Når du har mottatt pris eller betalt for nøkkelen, melder du inn saken hos oss. Egenandelen er 1 000 kroner.

  • add Hærverk

    Skade som følge av hærverk er dekket dersom du har forsikring med kasko- eller superdekning. Skriv en forklaring på hva du mener har skjedd når du melder inn skaden.

    Hvis du ennå ikke har anmeldt skadene, kan du fortsatt melde inn forsikringssaken din til oss, men du må deretter anmelde saken så fort som mulig til politiet. Ta vare på dokumentasjon for anmeldelsen.

    Her kan du politianmelde hærverket direkte på nett

  • add Kun ansvarsforsikring?

    Da får du ikke igjen noe på forsikringen for å dekke skadene på din egen bil. Dersom det har skjedd andre skader i forbindelse med ulykken, kan likevel ansvarsforsikringen din dekke økonomiske følger av slike skader.

    Er motpartens bil skadet, og du har skyld i saken, er skaden på motpartens bil dekket av din forsikring, og du får et bonustap. Du betaler ikke egenandel i slike saker.

Finn et verksted i nærheten av deg

Storebrand har inngått avtale med en rekke verksteder som hjelper deg å få bilen på veien igjen. Er reparasjonskostnadene dekket av oss, må vi godkjenne taksten før verkstedet kan foreta reparasjon.

Ved mindre skader, bør du alltid spørre verkstedet om de kan reparere skaden som smart-repair. Kanskje reparasjonen koster mindre enn egenandelen, så du slipper å bruke forsikringen.

Postadresse

Du kan også sende skademeldingen som ordinær brevpost til:

Storebrand Forsikring AS, Postboks 500, 1327 Lysaker


Fant du det du lette etter?